03 april 2021

Wil Elspeet een Skyline?

ELSPEET | Als het aan projectontwikkelaar ASB en het gemeentebestuur ligt wordt de laatste fase van Elspeet Noordwest zo vol mogelijk gebouwd. Het gemeentebestuur wil zoveel mogelijk mensen aan een woning helpen, de projectontwikkelaar wil natuurlijk een goed belegde boterham verdienen. De fractie van CDA Nunspeet Lokaal vraagt zich af hoever het gemeentebestuur moet gaan om de woningnood tegen te gaan. Waar oorspronkelijk 51 woningen (vooral tweekappers en rijtjeswoningen) waren gepland, staan nu 85 woningen in het plan. Lange rijwoningen en een appartementencomplex van maar liefst 13 meter hoog bepalen het beeld. Afgezien van kerkgebouwen is er in Elspeet niet eerder zo hoog gebouwd. Voor groen en spelen is weinig ruimte over, omdat er veel parkeerplaatsen nodig zijn.

“Moeten we zoveel mogelijk bouwen ten koste van groen en speelruimte?”

Karel van Bronswijk en Wichert Stoffer van CDA Nunspeet Lokaal willen graag weten hoe de inwoners van Elspeet over de invulling van het plan denken. Zij erkennen dat de woningbehoefte is toegenomen en het gerechtvaardigd is om te zoeken naar mogelijkheden om de ruimte zo goed mogelijk te benutten. Maar het huidige plan doet de oorspronkelijk gewenste beeldkwaliteit (een groene en kindvriendelijke wijk) wel erg veel geweld aan.

Inwoners van Elspeet kunnen komende week hun mening geven door de online enquête in te vullen via deze link: https://nl.surveymonkey.com/r/388X8PM. De enquête wordt ook via sociale media gedeeld. Om een indruk te geven van het beeld dat het huidige plan oplevert is in een foto van een vergelijkbaar appartementsgebouw geprojecteerd in het plangebied en bij dit bericht gevoegd. Op de website van hoofdontwikkelaar ASB is een ‘vogelvlucht’ van het daadwerkelijke ontwerp te vinden. Afhankelijk van de uitkomsten van de enquête zal de CDA-fractie haar standpunt bepalen.