27 januari 2017

CDA Oldebroek vindt excuses van het college op zijn plaats!

De afronding boekenonderzoek van de gemeente Oldebroek door de belastingdienst heeft al heel wat stof doen opwaaien en wat het CDA betreft niet ten onrechte.

In december 2015 wordt de gemeenteraad van Oldebroek geïnformeerd door het college dat er problemen zijn met de belastingdienst: er komt een naheffing en boete. In de jaarstukken 2015, die in het voorjaar volgen, wordt 100.000 euro als risico opgenomen. De gedachte van het CDA was toen, als het een risico is van €100.000 en er vinden nog onderhandelingen plaats om het lager te krijgen, dan wordt het vast ook lager! Na maanden van stilte blijkt eindelijk in het raadsgesprek van december dat het om een bedrag in eerste instantie van 1,6 miljoen aan naheffing en boete te gaan, wat teruggebracht is naar 525.000 euro, waarvan in ieder geval 350.000 euro sowieso betaald moet worden! Tot zover deze hele korte samenvatting.

Het CDA Oldebroek wil hierover een paar opmerkingen plaatsen.

• Wij vinden dat het college bijzonder slecht heeft gecommuniceerd met de raad. De informatie over dit punt is veel te lang zwaar onvoldoende geweest. De onderhandelingen zijn de verantwoordelijkheid van het college, maar de informatieplicht blijft. Dit had veel beter gemoeten!
  • De twee keer dat er een bedrag in de risicoparagraaf was opgenomen, bleek het bedrag veel te laag. Bovendien erg onvolledig als de eerste naheffing 1,6 miljoen is en je slechts 100.000 euro reserveert!
  • Hoe dit heeft kunnen gebeuren, is ons nog niet helder! We vinden het bijna onvoorstelbaar dat er blunders gemaakt worden in de loonbelasting en bij projecten? Kan er in het verbeterplan niet worden opgenomen dat er periodiek een check gedaan wordt door een externe fiscalist? Voorkomen is beter dan genezen.
  • Wat het CDA bijzonder tegen de borst stuit, is dat het college, na alles wat gepasseerd is, nu ook nog een stuk aan de raad doet toekomen, waarvan de teneur is, dat er uiteindelijk goed gehandeld is. Dit is onvoorstelbaar. Het onderhandelingsresultaat (van 1,6 miljoen naar 5,25 ton aan naheffing en boete) is niet zo bijzonder. In dit soort gevallen komt er heel vaak zo’n resultaat uit. Het blijft natuurlijk wel een feit, dat de bevolking van Oldebroek 525.000 euro armer is. De wethouder zegt, dat dit anders ook betaald had moeten en dat is zo, maar het geld is al wel uitgegeven afgezien van de boete! Het CDA had het veel chiquer gevonden wanneer het college met excuses voor de blunders was gekomen.
  • Ook heeft het CDA met verbazing kennis genomen van de beklemmende eensgezindheid van de college partijen. Wij hebben nog nooit in de gemeenteraad van Oldebroek meegemaakt dat coalitiepartijen, de wethouder van de andere partij zo te vuur en te zwaard verdedigen. Kennelijk mag je niet kritisch zijn op het college (en de betreffende wethouder) als je in het college zit. Wij hebben dan ook geconcludeerd dat een motie van wantrouwen sowieso geen kans van slagen zou hebben.

Samengevat: Het CDA vertrouwt erop dat het verbeterplan voldoende is en dat het college in het vervolg echt veel beter gaat communiceren met de raad. Het college moet niet doen alsof ze iets goeds gepresteerd heeft. In plaats daarvan zijn excuses hier zeker op zijn plaats!