13 december 2021

CDA Oldebroek op werkbezoek bij de Brinkhof

Een afvaardiging van het CDA Oldebroek  heeft donderdagmorgen een bezoek gebracht aan Multi Functioneel Centrum (MFC) “De Brinkhof” in Wezep. Men werd ontvangen door Klaas van Ommen, voorzitter van de stichting MFC, penningmeester Harry Kogelman en Anneke de Groot, beheerder van het centrum. In het kort legde de voorzitter uit hoe de vlag er bij hangt in deze corona tijd. Op zich is men bijzonder tevreden over het gebouw met veel licht en goede voorzieningen. De penningmeester gaf aan, dat “De Brinkhof” financieel er redelijk goed voorstaat, maar de ondersteuning van de gemeente zeker nog niet kan missen.

De drukte is de laatste tijd wat teruggelopen. Dat komt, omdat de gemeente een aantal ambtenaren , dat voorheen in het gebouw werkte, heeft teruggehaald naar het gemeentehuis in Oldebroek. Maar natuurlijk ook door de corona maatregelen, waardoor de vaste gebruikers, zoals Stichting Welzijn Ouderen, Vluchtelingenwerk Oost Nederland, de politie, de sjoelvereniging en zeker niet te vergeten de bibliotheek veel minder bezoekers kregen. De penningmeester vertelde verder nog, dat door de toegenomen concurrentie van kerken en scholen, die ook ruimten beschikbaar hebben, de bezetting eveneens is teruggelopen. Het bestuur ziet het als een uitdaging om ondanks deze concurrentie voor voldoende huurders te zorgen om de exploitatie, waar zij verantwoordelijk voor is, rond te krijgen. Anneke hoopt, dat meer Wezepers de weg naar “De Brinkhof” zullen vinden voor een lekker kopje koffie,  het lezen van de krant of een praatje!

Tijdens het bezoek aan de Brinkhof schoven nog Vluchtelingwerk Oldebroek aan en twee zeer actieve dames van de bibliotheek.

Vluchtelingenwerk wilde graag haar zorgen delen over de toegenomen werkdruk voor staf en vrijwilligers. Er is veel te doen om de al gehuisveste vluchtelingen adequaat te  kunnen begeleiden en om samen met de gemeente te voldoen aan de taakstelling nieuwe statushouders te huisvesten. Er is een groot tekort aan sociale huurwoningen,  zo dat er gedacht wordt aan het plaatsen van containerwoningen.

De medewerkers van de bibliotheek hebben het CDA uitgelegd, welke extra taken de laatste jaren naar hen toegekomen zijn. Zo zijn zij intensief betrokken bij het leesonderwijs op de basisscholen, zijn ze informatiepunt geworden voor de gemeente, houden ze spreekuur voor mensen die wegwijs moeten worden gemaakt in medialand. Tegenwoordig wordt heel veel digitaal geregeld en dat is niet erg, maar je moet het wel kunnen. Daarnaast is de laag geletterdheid in Oldebroek groot en een belangrijk punt van aandacht, waarbij ook de bibliotheek betrokken is.

Tot slot hoorden we dat “De Brinkhof”  duurzaam is verbouwd! Dat wil zeggen, dat er gelet is om energie zuinig te werken door gebruik te maken van led verlichting, een aantal zonnepanelen (kan veel meer!) en een warmtepomp.

Al met al was het voor het CDA een plezierig en verhelderend bezoek!