06 mei 2016

CDA vraagt opheldering over het vertrek van Huub Verberk

In 2014 sloten de CU, SGP en ABO een bestuursakkoord, waarin ze afspraken, dat partijen die deelnemen aan het College, de voorstellen van het college steunen, als die in overeenstemming zijn met het beleidsakkoord. In het akkoord staat bij punt 13 dat de uitvoering van het in 2013 vastgestelde Vernieuwd Perspectief voor het Bedrijvenpark H2O met voortvarendheid wordt voortgezet. Onderdeel hiervan is de ontsluiting van Wezep, het Bedrijvenpark en een nieuw bestemmingsplan. Huub Verberk, gemeenteraadslid voor de ABO, heeft voor dit akkoord gestemd. In de vergadering van november 2015 blijkt, dat dhr Verberk zich niet kan vinden in het voorstel van het college met betrekking tot het bedrijventerrein. Hij noemt de problemen die er zijn een weeffout bij de oprichting. Hij wil niet mee stemmen met zijn fractie en zegt: “Het is beter om alleen te lopen dan met de menigte die verkeerde kant op gaat” Is Huub Verberk nu een held of zoals hij zichzelf typeert een notoire dwarsligger? Voor de ABO is allebei geen probleem, begrijpen we vanuit de persverklaring! Alleen de coalitie partners (CU en SGP) raken in verwarring! Een afwijkende mening is moeilijk binnen de coalitie! Daardoor en daarvoor moet Huub Verberk alleen maar verder gaan! In hoeverre is dit beleid voor de kiezer goed te volgen? Het CDA verbaast zich er over, dat de ABO de schuld voor het vertrek bij de coalitiepartners denkt te kunnen neerleggen. Het zou beter zijn, wanneer ze de eer aan zich zelf zouden houden en verklaren, dat met collega Huub Verberk in een coalitie niet te werken valt, want Huub Verberk houdt niet van slappe compromissen! Praktisch alle stemmen op de ABO in 2014 waren stemmen op Huub Verberk (1569, het hoogste aantal stemmen= 63 % van de ABO kiezers)! Waar kan een ABO stemmer nu nog op vertrouwen? Het CDA verwacht zowel van de ABO als van dhr. Verberk een duidelijke verklaring in de komende raadsvergadering!