10 juni 2022

Bijeenkomst bescherming Achterhoeks landschap

Op vrijdag 20 mei was er een bijeenkomst voor Raadsleden bij kasteel ’T Hackfort in Vorden.

Het doel van de bijeenkomst was om de raadsleden te wijzen op het behoud en herstel van ons Coulisselandschap.

Er waren 33 raadsleden uit de regio aanwezig. Ruben Driever was er ook bij namens het CDA Oude IJsselstreek. De organisatie was in handen van:
1. Natuur en Milieu Gelderland;
2. Natuurmonumenten
3. Stichting Landschapsbeheer Gelderland (SLG)

De drie organisaties hebben kort verteld wie ze zijn en wat ze voor ons kunnen doen. We kunnen ook altijd bij hen terecht voor advies en ondersteuning.

Door o.a. ruilverkaveling is ons Achterhoekse landschap de laatste 40 jaar flink veranderd. Je kunt het terug zien op internet onder “topotijdreis” daar kun je luchtfoto’s van vroeger en nu naast elkaar leggen. Je ziet meteen dat de percelen vroeger veel kleiner waren en omzoomd met hagen en coulissen. Er was ook veel meer biodiversiteit.

De Stichting Landschapsbeheer Gelderland is bezig om meer Klompenpaden in Gelderland te ontwikkelen. Helaas is er in onze gemeente nog geen enkele aanwezig. Daar liggen nog kansen.Er bestaat ook een Landschapselementenregister die je via een app kunt vullen. Dat gebeurt door vrijwilligers die daarmee de kwaliteit van de natuur vastleggen.

Onze gemeente is goed bezig om te komen tot meer groen, meer bomen en meer biodiversiteit.
Dit is vastgelegd in de Visie op Landschap, Natuur en Groene Kernen en in onze Toekomstvisie (Opgave 5. Groene Parels). We zien in onze gemeente ook steeds meer het ecologisch bermbeheer waarbij slechts een klein deel gemaaid wordt en veel bermen en akkerranden worden ingezaaid met bloemrijke mengsels. Uiteraard doet de gemeente dit in goed overleg met onze agrariërs die steeds meer bijdragen aan het verbeteren van het landschap en de biodiversiteit.
We moeten zuinig zijn op onze natuur, het koesteren en verbeteren zodat onze kinderen ook kunnen genieten van onze mooie Achterhoek.