16 juni 2022

CDA stelt vragen over aflasten Ulftse Avondvierdaagse

‘De Ulftse avondvierdaagse gaat niet door’

We zijn evenals duizenden inwoners van onze gemeente geschrokken van dit bericht een aantal weken geleden.
Na twee coronajaren hadden veel mensen zich enorm verheugd om dit jaar weer deel te nemen aan de Ulftse Avondvierdaagse.

De Ulftse Avondvierdaagse is één van de jaarlijkse culturele hoogtepunten in onze gemeente. Een enorm divers gezelschap maakt dit kleurige evenement tot een prachtig schouwspel. De vele toeschouwers zien groepen van scholen uit veel kernen van onze gemeente voorbij komen en verder sportverenigingen, zangkoren, de brandweer, deelnemers uit de zorg,  buurtverenigingen, vriendengroepen en individuele deelnemers.

Dit evenement is belangrijk voor onze gemeente. Het voorziet in een behoefte, het brengt mensen bijeen, brengt mensen in beweging en draagt bij aan het welzijn van onze inwoners. Ook is het van economisch belang voor onze ondernemers, denk hierbij bijvoorbeeld aan de supermarkten, bloemenwinkels en de horeca.

In deze tijd van steeds meer bewegingsarmoede betreuren wij het dan ook enorm dat de Ulftse Avondvierdaagse dit jaar wederom werd afgelast.
Om te kijken waar b.v. meer ondersteuning aan de organisatie kan worden gegeven hebben wij verschillende vragen gesteld aan het college:

1. Onderkent het college het belang van de Ulftse avondvierdaagse voor onze inwoners?
  2. Is er vóór de afgelasting contact geweest tussen de organisatie en de gemeente?
  3. Was de gemeente op de hoogte van eventuele problemen rond de organisatie?
  4. Is nu bekend wat de redenen zijn waarom de avondvierdaagse is afgelast? Zo ja, wat zijn de redenen van afgelasting?
  5. Heeft de gemeente contact gezocht met de organisatie om over de afgelasting te praten?
  6. Is er nog om hulp gevraagd bij de gemeente door de organisatie? Zo ja, wat is er besproken?
  7. Is het college bereid om in gesprek te gaan met de organisatie om te voorkomen dat het volgend jaar weer afgelast wordt?

Wij hopen dat er volgend jaar gewoon weer een Ultse Avondvierdaagse is en dat de gemeente waar nodig (extra) ondersteuning biedt om dit mooie evenement mogelijk te maken.