16 januari 2023

Opening Urban Oases in Ulft door staatssecretaris Heijnen

Vandaag waren Anna Ermers, Joris ten Have en Ruben Driever namens het CDA Oude IJsselstreek aanwezig bij de opening van de Urban Oases op het DRU Industriepark.
Voor de opening hadden wij de kans om tijdens een lunchoverleg samen met CDA staatssecretaris Vivianne Heijnen (Infrastructuur en Waterstaat), verschillende (kandidaat) Statenleden waaronder Peter Drenth en Arjan Tolkamp en kandidaatlid voor het waterschap Marieke Frank om van gedachten te wisselen over verschillende thema’s.
Er werd onder andere gesproken over woningbouw, grensoverschrijdend samenwerken, maar ook over openbaar vervoer, veilige fietsverbindingen en leefbaarheid.

Na dit overleg zijn we gezamenlijk naar de presentatie en opening van de Urban Oases gegaan.
Dit project is geïnitieerd door Nico Wissing (NL Greenlabel) en dr. Bob Ursem (TU Delft) en zij hebben een samenwerking gestart met vele partners waaronder onze gemeente Oude IJsselstreek en provincie Gelderland, lokale bedrijven waaronder Stanstechniek Gaanderen en Caja Design uit Megchelen, maar ook opleidingsinstanties waaronder de TU Delft, de HAN en CIVON.
De Urban Oases zijn verschillende technische hoogstandjes die verpakt zijn in een mooi groen jasje. Zo is het een klein stadspark met veel mooi en divers groen en zitplekken, maar zit daaronder o.a. techniek om fijnstof uit de lucht te halen en regenwater om te zetten in drinkwater.

Wat ons betreft een mooi voorbeeld van innovatieve techniek uit de Achterhoek die ontstaan is uit nieuwe samenwerkingsverbanden. Techniek die overal van toepassing kan zijn, maar met name voor steden interessant kan zijn. En één die nog volop verder ontwikkeld wordt. Zo wordt er al nagedacht en gewerkt aan een 2.0 versie welke mogelijk ook kan helpen bij de stikstofproblematiek.

Wij waren vandaag in ieder geval aanwezig als trotse Achterhoekers, want er wordt hier wederom getoond dat onze regio zeer innovatieve bedrijven en mensen heeft en met nieuwe samenwerkingsverbanden zichzelf echt op de kaart zet. Iets wat de staatssecretaris ook beaamde. Iets waar we dus met zijn allen trots op mogen zijn!

Wilt u zelf dit innovatieve project eens bekijken, dan kunt u dat op het DRU Industriepark op de hoek van de Frank Daamenstraat en de Hutteweg of kijk op https://urbanoases.nl/