25 juni 2021

Raadsbesluit zonnevelden: ons standpunt

Donderdagavond was één van de punten tijdens de raadsvergadering de selectie van een tweetal zonnevelden op landbouwgrond. Vorige week was hierover ook al een commissievergadering waar aan een expert veel vragen konden worden gesteld door de fracties als ook het burgerinitiatief.
De uitkomst van de raadvergadering is dat op dit moment één zonneveld een principe akkoord ontvangt en dit betreft het veld aan de Eikelenboomseweg in Gendringen. Het is een zeer innovatief project en mogelijk een voorbeeld voor anderen. Daarnaast is het college verzocht om de gemeenteraad een startnotitie aan te bieden met daarin beschreven hoe en op welke wijze het (representatief) burgerinitiatief kan bijdragen aan de realisatie van de energietransitie.
Wij hebben vóór het amendement (mbt besluitvorming) en de motie (mbt het burgerintiatief) gestemd en zijn blij met deze uitkomst.
Onderstaand onze bijdrages in de raadsvergadering in videovorm. Voor ondertiteling kunt u op CC drukken.