20 oktober 2022

Wereld zonder afval

Van onze wethouder, Janine Kock:

Een wereld zonder afval … dat klinkt onmogelijk. Op dit moment is dat ook nog zo. Er zijn bepaalde soorten afval, die nog niet hergebruikt kunnen worden en dus in de grijze container/afvalzak horen. Het Rijk is verantwoordelijk om ervoor te zorgen dat de wereld zonder afval in 2050 werkelijkheid is; door te eisen dat er geen producten of verpakkingen meer zijn die restafval vormen. Intussen kunnen we als Oude IJsselstreek wel stappen zetten op weg naar die wereld zonder afval.

We doen het als Oude IJsselstreek al best goed, maar gooien nog steeds waardevolle grondstoffen via het restafval weg, die we prima opnieuw hadden kunnen gebruiken. Dat is jammer, want we putten de aarde uit door nieuwe grondstoffen aan te boren. En dan is er het financiële aspect: restafval wordt verbrand en het Rijk belast het verbranden hiervan steeds meer, waardoor de kosten voor gemeenten en daarmee voor inwoners flink stijgen.

Zaak dus om samen de hoeveelheid restafval verder verminderen. Hoe gaan we dat zoal doen? Per 2024 voeren we een tarief in voor restafval. Per keer dat je restafval aanbiedt, rekenen we een tarief. Daarnaast verhogen we de service voor grondstoffen. De PBD-container (met oranje deksel) gaan we eens in de drie weken legen (nu elke vier weken). In de zomermaanden halen we het ‘groene’ afval elke week op. Tijdens het snoeiseizoen kun je snoeiafval gratis naar de gemeentewerf brengen (de huidige ophaalrondes voor snoeiafval blijven). Bewoners van appartementen kunnen vanaf 2024 het groenafval scheiden en we gaan gerichter voorlichten, over de noodzaak van afval scheiden en de scheidingsregels.

Alle maatregelen staan in het nieuwe VANG-beleid (Van Afval Naar Grondstof), dat mede tot stand is gekomen door ideeën van inwoners. Wat ga je hiervan merken? De service neemt toe, het in rekening brengen van het tarief wordt anders en de inzameldag verandert misschien. We starten hiermee vanaf 2024, omdat we dit voor moeten bereiden. En uiteraard informeren we alle inwoners nog over de details.

En ja, deze nieuwe plannen kosten geld, maar we weten ook dat het meer kost als we niets doen. Door de nieuwe maatregelen houden we de kosten in de hand en beperken we het restafval tot een minimum om uiteindelijk te komen tot die wereld zonder afval.

Wilt u meer weten?: www.oude-ijsselstreek.nl/vang

Dit artikel komt uit het gemeentenieuws in de Gelderse Post van 18 oktober.