07 februari 2020

CDA: Afstoten gemeentehuis luidt einde van zelfstandig Renkum in

RENKUM – De Renkumse fractie van het CDA vindt de mogelijke verplaatsing van het gemeentehuis, die momenteel wordt onderzocht, onacceptabel en stuitend. De fractie pleit voor het opknappen en energiezuinig maken van het huidige onderkomen in Oosterbeek.

Het monumentale gemeentehuis in Oosterbeek is een bepalend monument voor het aanzicht van Oosterbeek en doet al sinds 1966 trouwe dienst. Het viel de CDA-fractie dan ook rauw op het dak toen het college van b en w in januari aankondigde dat het een extern bureau in de arm had genomen om een nieuwe locatie voor de huisvesting van deze gemeente te vinden, liefst in samenwerking met overkoepelende regionale bestuursorganen.

Het CDA vindt dit een van de slechtste plannen waar het college tot nu toe mee is gekomen en dat wil wat zeggen. Waar andere gemeenten koste wat kost hun oude raadhuis willen behouden, proberen de Renkumse collegepartijen hun verantwoordelijkheden om financiële redenen te ontlopen. Het CDA vindt dit stuitend en onacceptabel, en vreest dat het afstoten van het gemeentehuis op termijn de opmaat zal blijken naar het einde van de zelfstandige gemeente Renkum.

Het CDA onderkent dat het huidige onderkomen aan een opknapbeurt toe is. Hierin zou de gemeente echter juist een voorbeeldfunctie kunnen vervullen door deze handschoen zelf op te pakken in plaats van dit af te schuiven op een andere gebruiker.