27 januari 2020

CDA vreest windmolens door visieloos Renkums gemeentebestuur

De Renkumse CDA-fractie roept wethouder Maouche op om de regio pro-actief te benaderen als het gaat om de energietransitie. De partij verwijt de gemeente Renkum geen eigen visie te hebben op de Regionale Energie Stategie (RES).

Het CDA vreest dat als er niks gebeurt, Renkum aan het kortste eind trekt als in de regio invulling wordt gegeven aan de RES. ‘Zonder een eigen, gemeentelijke visie op de grootschalige opwek van energie, kan het niet anders dan dat het ons allemaal straks maar gaat overkomen’, zegt CDA-raadslid Coen Geerdes. ‘Als de regio het in juni een goed idee vindt om langs de Oosterbeekse Rijnoever een lange rij aan windturbines te plaatsen, dan hebben we straks het nakijken.’

De CDA-fractie wil dat er een heldere visie komt op het Renkumse belang, waarmee wethouder Maouche vervolgens pro-actief de regio kan benaderen. ‘Dus belangenbehartiging in de regio, in plaats van een terugkoppeling vanuit de regio’, legt Geerdes uit.

Woensdagavond staat het onderwerp RES op het programma in de gemeenteraadsvergadering.