29 maart 2017

PRESIKHAAF- Standpunt CDA

Presikhaaf

Raadsvoorstel Uitvoering Wsw in samenhang uitvoering Participatiewet (17.25) (709KB)

Laten we met de deur in huis vallen. Het CDA is zeer ingenomen met het raadsvoorstel dat voor ons ligt. Het lijkt ons zeer verstandig om de WSW onder eigen regie uit te gaan voeren, en dat te doen – uiteraard zouden we zeggen – in samenhang met de uitvoering  van de participatiewet.

Als CDA zijn we sinds de discussie over Presikhaaf Bedrijven via het Bresdo-rapport weer volop ter tafel kwam een voorstander geweest van modulaire afbouw? Waarom, omdat daarmee ten diepste ingezet werd op een kleinschaliger en meer lokale aanpak. Helaas is dat traject ernstig verstoord geraakt door de plannen om met Goed Werkt in zee te gaan. Als gemeenteraad van Rheden hebben we denk ik haast als enige ingezien dat dat geen werkbare route zou worden. Vandaar dat ook in de vergadering van 12 juli onze motie om alle opties voor Presikhaaf in beeld te brengen raadsbreed is gesteund.

Met die keuze doen we nu ons voordeel. Er ligt een uitstekend onderbouwd raadsvoorstel ter tafel. Zeker, het roept nog vragen op zo hebben we gemerkt tijdens de informatieavond maar de strategische koers is helder en die spreekt het CDA zeer aan. We stoppen namelijk met de onwerkbare situatie rond Presikhaaf en we zien dat er een werkbedrijf komt (Arnhem) met 1 kapitein op het schip (Arnhem) waar we mogelijk onze inwoners die beschut werk nodig hebben kunnen onderbrengen. Daarnaast houden we als gemeente veel meer regie dan in de oude situatie. En er ontstaat ruimte voor kleinschaligheid en lokaal initiatief. Neem tabel 5 in het voorstel waarin we lezen dat de afdeling leefomgeving van onze gemeente de medewerkers groen zelf gaat begeleiden omdat zij als erkend leerbedrijf er ervaring mee hebben. En ja, waarom dan een extra schakel er tussen?

We zijn blij met de realiteitszin in het rapport van Langedijk en de second opinion van Capel. Geen sprookjes en dollartekens zoals bij Goed Werkt, maar oog voor de weerbarstige praktijk en op grond daarvan realistische aannames gedaan die structureel perspectief biedt aan onze inwoners die het raakt.

Belangrijk, met deze koers voorzien we ook in perspectief voor degene die na het afschaffen van de WSW op grond van de participatiewet aan de gemeente zijn toevertrouwd.  Voor deze ‘nieuwe instroom’ was weinig aandacht terwijl we ook deze groep mensen met een afstand de arbeidsmarkt mee willen laten doen.

Tot slot, als CDA denken we dat met het uitzetten van deze koers ook nog wel eens verrast kunnen worden met goede initiatieven vanuit de samenleving en door onze ondernemers. Immers, de nieuwe koers biedt veel meer aanknopingspunten voor kleinschalige, lokale initiatieven en is daarmee qua investering en risico veel aantrekkelijker voor ondernemers om in te stappen.  Dat is een mooi perspectief, niet in de laatste plaats voor de medewerkers.  Bij hen ligt immers onze prioriteit. De kleinere schaal vergroot de  kans op zinvol werk,   leidt tot een lager ziekteverzuim en tot meer waardering en een werkelijk meedoen.

Als CDA zijn we ervan overtuigd dat  we met de route die we als Rheden voorstaan het beste het belang van de medewerkers en onze inwoners gaan dienen.

Bert de Lange, fractievoorzitter CDA

lees ook De Regiobode :

Rheden voert Wsw volgend jaar onder eigen regie uit