18 juli 2017

VOORJAARSNOTA 2017 - ALGEMENE BESCHOUWINGEN

Algemene beschouwingen Voorjaarsnota 2017 .

Ambitie kan het college niet worden ontzegd gezien de flinke lijst aan beleidsinitiatieven die in de voorliggende voorjaarsnota is opgenomen.

Wij prijzen de ambitie van het college. Als we terugkijken op de afgelopen periode zien we dat ons dat verder brengt. Zie de ontwikkelingen in het sociaal domein; we hebben pro-actief en rustig de transformatie uitgevoerd en we zien dat dit beleid zich uitbetaald. Zeker, de decentralisaties trekken nog wel spoor in de meerjarenbegroting maar we mogen dankbaar zijn voor ons blijvend sterke sociale gezicht. Verder zien we dat met de aanleg van de Hockeyvelden op het Nieuwland de modernisering van de sportparken bijna gereed is, loopt de bouw van Traverse Dieren voortvarend. Verder is pro-actief geacteerd in het zoeken van een oplossing voor Presikhaaf en weten we de lokale lasten voor onze inwoners laag te houden bij een zeer goede dienstverlening.

Dan de voorjaarsnota: In grote lijnen kan het CDA zich vinden in de beleidsvoornemens. Ze passen in het beleid zoals door de coalitie uitgestippeld en  de diverse plannen zijn een mooi voorbeeld van waar ideeënvorming met de inwoners toe kan leiden. Denk bijvoorbeeld aan de voorgestelde Herinrichting van de Admiraal Helfrichlaan.  . Overigens hierbij een vraag aan het college: Wethouder Haverkamp heeft toegezegd de uitvoering hiervan zoveel mogelijk aan lokale ondernemers te gunnen. Dit lezen we niet in het voorstel  terug maar mogen we aannemen dat de ambitie om lokale ondernemers in te zetten nog staat?Overigens lezen we tot ons genoegen in plan 13 (over het gevelfonds) wel dat de uitvoering bij lokale cq regionele bedrijven belegd zal worden.

We lezen bij voornemen 1 een plan over een verdere bestrijding van de kinderarmoede. Als CDA willen we echter nadrukkelijk aandacht vragen voor de gezinnen met een middeninkomen. We hebben al tal van keren expliciet gewezen op het feit dat de financiële problemen voor gezinnen met een middeninkomen worden onderschat. Vorige week is hierover een rapport verschenen van de Wetenschappelijk Raad voor het Regeringsbeleid met als titel “De val van de middenklasse? Het stabiele en kwetsbare midden”. De Wetenschappelijk raad stelt vast:  Waar de hoge inkomens makkelijker in staat zijn om financiële tegenvallers zelf op te vangen en de lage inkomens financieel gesteund worden door de overheid, voelen de middeninkomens zich vaak in de steek gelaten. Zij kunnen geen beroep doen op subsidies en toeslagen en geen woning in de sociale sector huren. De WRR pleit er daarom voor dat de overheid meer rekening houdt met de belangen van de middeninkomens.

Wat kunnen we hier lokaal aan doen? Via het programma Werk en Inkomen beschikken we over instrumenten die we inzetten ter bestrijding van de armoede. Vandaar dat we hierover een motie in zullen dienen die als strekking heeft een t onderzoek te doen naar  het verruimen van de doelgroep kinderen tot 18 jaar om zodoende met name gezinnen met een middeninkomen tegemoet te komen;

Rentmeesterschap is een van de uitgangspunten van het CDA. We hebben te waken over deze aarde en hechten daarom aan een evenwichtig en stevig  duurzaamheidsbeleid. Daarbij kijkt het CDA indachtig de trits People, Planet, Profit ook altijd naar People, of zoals wij het noemen Maatschappelijke meerwaarde. Wij blijven ons daarom sterk maken voor een tweede bassin in Zwembad Velp in de vorm van een doelgroepenbad. Zodat we niet alleen een van de meest duurzame zwembaden bouwen maar ook een bad met een hoge maatschappelijke meerwaarde. Voor ons is dit overigens dezelfde maatschappelijke meerwaarde die we in onze afwegingen hebben meegenomen in het besluit om te kiezen voor een kunstgrasveld voor EDS in Ellecom.

We vinden het altijd nog een gemiste kans dat onze motie om van de extra investeringen die we als gemeente in duurzaamheid doen niet meer naar de ondersteuning van concrete projecten voor inwoners is gegaan. Wij geloven in een doen-mentaliteit waar het gaat om duurzaamheid en klimaatbeleid. Zo is algemeen bekend dat met isoleren van woningen nog steeds grote (misschien wel de grootste) winst qua energiebesparing is te halen. Dat proces willen we graag gaande houden en blijven stimuleren. Vandaar onze motie om het gebruik van Warmtescans te stimuleren. Een warmtescan laat eenvoudig zien waar warmte weglekt in een bestaande woning en waar onnodig energieverlies optreedt. In die zin kan een warmtescan een echte eye-opener zijn voor woningeigenaren: zien is geloven! Een warmtescan kan aanleiding zijn voor een woningeigenaar om daadwerkelijk te investeren in isolatiemaatregelen.  Door in buurt of straat gezamenlijk een warmtescan te bestellen zijn wellicht per woning forse kortingen mogelijk. Bovendien is het extra interessant om een warmtebeeld van jouw huis te vergelijken met dat van je buurman; zo kun je elkaar motiveren.

In de context van motiveren, stimuleren, bewustwording en draagvlak zijn we ook blij met beleidsvoornemen 14 (verbetering grondstoffeninzameling) waardoor gewerkt gaat worden aan bewustwording over een betere afvalscheiding. Goed dat hiervoor  mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt worden ingezet. Het is wel zaak om inwoners nadrukkelijker te betrekken. Vandaar dat we het amendement van Christen Unie mede indienen.

Bert de Lange, 11 juli 2017