08 november 2017

BEGROTINGSVERGADERING 7 nov. 2017

Woordmelding raad 8 november 2016

Ik moet zeggen dat de voorbereiding op de begrotingsraad wel anders is gelopen dan anders. En dat heeft zoals u zult begrijpen alles te maken met de mededeling van Tjebbe om af te treden als wethouder. Tegelijkertijd: de begrotingsraad is een belangrijk moment in de jaarlijkse raadsagenda en de  inwoners van onze gemeente mogen van ons als CDA-fractie verwachten dat we samen met iedereen voluit bijdragen aan een goede besluitvorming. Dat we samen goede beslissingen nemen over een begroting waarin veel cijfers staan. Maar ook een begroting waarin vooral veel plannen staan om de gemeente Rheden tot een nog aantrekkelijker gemeente te maken. Plannen die bijdragen aan reuring in onze dorpen, plannen die leiden tot een sterke lokale economie, plannen die bijdragen aan een zorgzame samenleving en plannen die waarde toekennen aan het bloeiende verenigingsleven in onze dorpen.

Ik wil op een aantal aspecten nader inzoomen, te beginnen bij het sociaal domein. We zien dat de transformatie op een positieve manier gestalte heeft gekregen. De zorg dicht bij mensen organiseren werpt zijn vruchten af maar we moeten alert blijven dat het hierbij niet alleen gaat om zelfredzaamheid maar vooral om samenredzaamheid. We blijven investeren in het sociale karakter van onze gemeente, zie bijvoorbeeld voor het doorzetten van het huishoudelijke hulp toelage waarvoor bij ongewijzigd beleid 500k structureel is opgenomen.  En zie de hulp en ondersteuning die geboden wordt aan mantelzorgers. Maar ook zien we tot ons genoegen dat in de prestatieafspraken in de begroting de door een CDA-motie geinitieerde Blijverslening een plaats in het beleid heeft gekregen.

Aandachtspunt blijft de deelname van mensen (al dan niet met een beperking) aan de arbeidsmarkt. Het aantal mensen in de bijstand blijft relatief hoog in onze gemeente (zo lazen we ook in het rapport dat ons hierover enkele dagen geleden is toegezonden). We komen daar in een latere fase van de raadsperiode nog over te spreken maar wat uit dat rapport blijkt is dat de ontwikkeling van de werkgelegenheid in onze gemeente achterblijft bij andere gemeenten. Het CDA pleit niet voor niets voor een sterke lokale economie. Er is in de afgelopen jaren al het nodige gedaan om de lokale economie te versterken maar te vaak klinkt naar onze zin nog dat we werkgelegenheid vanuit regionaal perspectief moeten bekijken. Zeker, dat is ook waar maar om het ene te doen hoef je het andere niet na te laten.   Dorpen met veel sterke lokale ondernemers zijn ook een voorwaarde om mensen met een beperking tot de arbeidsmarkt meer kansen te geven. Juist voor deze groep is werk dichtbij vaak een grote pré. We zijn daarom blij dat de gemeente het initiatief neemt om met minimaal 150 ondernemers in gesprek te gaan om het creeëren van passende werkplekken voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt.

In de context van de lokale economie is het CDA blij dat het masterplan Toerisme het licht heeft gezien; hier liggen nog goede mogelijkheden waar het gaat om de werkgelegenheid te vergroten.

Een heel ander punt betreft de stijging van de afvalstoffenheffing. Het is lastig om uit te leggen waarom de lasten stijgen terwijl de grijze container minder vaak wordt geleegd. Mag ik wethouder Pos, die de kunst van het spreken beheerst, uitdagen om die uitleg, naast een langere, technische uitleg, ook in een korte versie te doen van maximaal 1 minuut?

Ten aanzien van de afvalstoffen nog een vraag: waarop is uw verwachting gebaseerd dat we de 150.000 hogere kosten terug zullen verdienen door een betere scheiding en een hogere opbrengst van de grondstoffen?

Voor het CDA is het belangrijk om samen met de inwoners tot een betere scheiding van het afval te komen. Daar is diverse keren op gehamerd. Goed om daarom te lezen dat er initiatieven met inwoners worden gestart om een betere afvalscheiding te realiseren.

Mijn CDA-fractiegenoot Herman Boesveld heeft tijdens de informatieavond zijn zorgen geuit over de financiële ontwikkeling. Het college heeft daarop aangegeven die zorg te delen en het aan de nieuwe coalitie te laten om volgend voorjaar op basis van de dan beschikbare cijfers te acteren. Dat lijkt ons een goede insteek te meer daar de middelen vanuit het Rijk mogelijk tot meevallers zullen leiden en we daardoor versneld structureel de benodigde plus in het resultaat zullen behalen.

Tot slot voorzitter,  dank voor alle werk dat door het college en de ambtelijke organisatie is verzet om de begroting te maken en voor de adequate en snelle wijze waarop de vragen zijn beantwoord.

Bert de Lange, fractievoorzitter CDA

=========================================

Gehoord en gelezen na zien van de uitzending Raad vergadering 7 nov. 2017 :

De belangrijkste voorstellen tijdens de jaarlijkse begrotingsvergadering :·

• Geef het treinstation van het dorp Rheden een nieuwe naam: Rheden - De Posbank.
    Idee van Rhedens Dorpsbelang, overgenomen door `VVD. : Doel :Rheden beter op de toeristische kaart zetten

Overgenomen door de hele raad

• Onderzoek naar de wenselijkheid van verlichting in het Wilhelminapark in Dieren.

Als de buurt akkoord gaat is gemeente bereid verlichting te plaatsen.

• Invoering starterslening, een goedkope lening van de gemeente die het beginners op de woningmarkt mogelijk moet maken een huis te kopen.Voorstel afgewezen. Alleen CDA steunt dit voorstel.

• Voorstel van de PvdA en D66 om te onderzoeken of Rheden minder gebruik kan maken van payrollers en meer van vaste krachten. Voorstel aangenomen.

• De afvalstoffenheffing gaat iets minder omhoog, doordat het restafval nog slechts om de drie weken wordt opgehaald (in plaats van om de twee weken;

• de onroerendezaakbelasting stijgt met het inflatiepercentage van 1,4 procent.

De discussie over wijzigingen van een aantal gemeentelijke belastingen kostte veel tijd maar was voor de burger niet interessant.

De webmaster.