Toekomst van Scherpenzeel

Persbericht

Ongeveer een jaar geleden hebben we samen met alle inwoners van Scherpenzeel een toekomstvisie opgesteld. Hierin hebben we beschreven hoe ons dorp er in 2030 uit moet zien. Tijdens het tot stand komen van deze visie is, niet voor de eerste keer, geconstateerd dat we in Scherpenzeel een flinke onderbezetting hebben op het gemeentehuis.

Er is een vervolgonderzoek gestart om in kaart te brengen hoe groot die tekorten zijn en wat eventuele oplossingen zijn.
De uitkomsten van het onderzoek zijn ingrijpend. Om in de toekomst te voldoen aan de wettelijke minimumtaken is per jaar 1,2 miljoen euro extra nodig voor de ambtelijke organisatie. Dan is er nog niets van onze mooie dromen voor de toekomst gerealiseerd. Om de ambities en nieuwe plannen waar te kunnen maken, is jaarlijks zelfs 1,6 miljoen euro extra nodig. Wij kiezen ervoor de toekomstvisie niet in de papierversnipperaar te doen omdat we trots zijn op deze visie richting de toekomst en omdat deze samen met alle Scherpenzelers tot stand is gekomen.

Als we zelfstandig willen blijven, betekent dat dus een structurele verhoging van de kosten van 1,6 miljoen euro per jaar. Om dit te kunnen betalen moet de OZB in Scherpenzeel met 160 euro per adres omhoog, een stijging van 45%. Maar dat is nog niet alles. Ook de grondopbrengsten en reserves zullen worden gebruikt om de ambtelijke organisatie te betalen. En dat, terwijl we daar andere dingen mee wilden doen. Denk hierbij aan verduurzaming van bestaande, oudere woonwijken en betaalbaar bouwen voor starters. Tenslotte is de kans groot dat de verhoging van de OZB niet voldoende en niet realistisch is, met als gevolg dat we moeten bezuinigingen en dus moeten snijden in onze voorzieningen (zwembad, Breehoek, sportpark, etc.) om alles te kunnen betalen.

Een andere optie is herindeling met Barneveld. Dan zullen de lasten voor de Scherpenzelers ongeveer gelijk blijven aan hoe ze nu zijn. Wel zijn we dan de autonomie over ons dorp kwijt. Maar betekent dat dan dat we al onze voorzieningen kwijt raken? Nee. In de dorpen die al bij Barneveld horen, zijn ook sportvoorzieningen, dorpshuizen en zwembaden. Wel zijn we de directe regie kwijt over keuzes die in de toekomst moeten worden gemaakt. Maar ongetwijfeld zullen ook in de nieuwe ‘Barneveldse’ gemeenteraad mensen uit Scherpenzeel komen, om daar ook Scherpenzeel te vertegenwoordigen.

Op korte termijn moeten we een richting kiezen: zelfstandigheid, of herindeling.

Zelfstandigheid, tegen hoge kosten en een grote financiële onzerkerheid naar de toekomst toe. Of herindeling met Barneveld, waarbij de regie over ons dorp in Barneveld komt te liggen.

Op 9 december a.s. moet de gemeenteraad richting kiezen. Op 21 november a.s. horen wij graag uw mening, die wordt meegewogen in de keuze voor de toekomst van Scherpenzeel.

Scherpenzeel 11-11-2019,

PRO Scherpenzeel, de heer W.A. Schuur
CDA, de heer P.A. Klaassen
ChristenUnie, mevrouw M.J. van de Beek-Lindhout

De uitvoering van de toekomstvisie en de gevolgen voor Scherpenzeel

Afgelopen januari was het hier in deze zaal feest bij de presentatie van de toekomstvisie. Samen met bevolking, ondernemers en betrokken partijen is deze toekomstvisie tot stand gekomen en hij geeft een duidelijk beeld waar we met ons dorp in 2030 willen staan. Om deze visie ook daadwerkelijk te realiseren heeft het college vervolgonderzoek laten uitvoeren naar wat er nodig is aan ambtelijke en bestuurlijke realisatiekracht.

Het rapport dat uit dit onderzoek komt is niet mals en schetst een duidelijk beeld waaruit blijkt dat er serieus werk aan de winkel is. Signalen hierover hadden we al langer dus dat er ambtelijk en bestuurlijk versterking nodig is verbaast ons niet. De vaart die het rapport vervolgens maakt naar maar één mogelijke oplossing gaat ons wel snel.

De investeringen die nodig zijn volgens het rapport, zijn nog niet eens direct voor de uitvoering van de toekomstvisie maar eerst al om de basistaken op orde te krijgen. Hier zijn verschillende factoren voor te noemen, ten eerste, in de afgelopen jaren is er te weinig geïnvesteerd in de ambtelijke organisatie waardoor achterstanden zijn ontstaan. Daar kunnen we voor terug kijken naar het verleden, verschillende colleges hebben deze problemen misschien niet genoeg aangepakt, en ja, daar kunnen we ook de hand in eigen boezem steken.

Een tweede factor is de landelijke overheid die steeds meer taken overdraagt aan de lokale overheid, die dus op haar beurt steeds meer en complexere taken moet uitvoeren waarbij door de landelijk overheid ook nogal eens een bezuiningsslag wordt toegepast in dit traject. Dit legt een grote druk bij de gemeenten, ook voor een kleine gemeente als Scherpenzeel.

Wij nemen het heldere signaal over het tekort aan ambtelijke capaciteit uit het rapport serieus en vinden het belangrijk hier direct mee aan de slag te gaan. Er zal op korte termijn geïnvesteerd moeten worden in het ambtelijk apparaat maar dat heeft ook een prijskaartje. Door de gemeentesecretaris is al een ingroeimodel geschetst om in 2022 de ambtelijke organisatie in de basis op orde te hebben. Dit scenario legt bij ons de uitdaging neer om te onderzoeken hoe we dit ook toekomstbestendig kunnen realiseren.

Maar met alleen een forse structurele investering in het ambtelijk apparaat zijn we er niet. Naast het ambtelijk apparaat worden er in het rapport ook andere zorgen uitgesproken. Er worden in het rapport zorgen benoemd over de bestuurskracht van onze lokale overheid en over de positie van onze gemeente in de regio. Als gemeente doen we mee in steeds meer gemeenschappelijke regelingen en samenwerkingsverbanden. Aangezien deze regelingen steeds belangrijker worden en meer invloed krijgen op onze gemeente is het belangrijk om hierin ook sterk genoeg vertegenwoordigd te zijn. Ook zorgen op dit punt zullen we onder ogen moeten zien en ook in het bestuur van onze gemeente zal geïnvesteerd moeten worden.

We zullen in de regio aan de slag moeten gaan en de samenwerking met omliggende gemeenten verder moeten onderzoeken en versterken.

Hoewel het rapport erg sturend is en duidelijk gewenste eindscenario's schetst is het wat ons betreft te vroeg om op basis van dit ene rapport tot drastische conclusies te komen. Wel zullen we met de grote lijnen aan de slag moeten en in een relatief kort traject moeten onderzoeken waar we met onze gemeente naar toe willen.

Tenslotte, zelfstandigheid is een groot goed, het geeft een betrokken samenleving, korte lijntjes tussen gemeente en burger en heeft wat dat betreft dus absoluut voordelen. Maar het moet niet ten koste van alles een doel op zich worden. Daartegenover staat dat groter niet altijd beter is, en dat het lastig is je eigen identiteit te waarborgen in grote verbanden.

De opdracht die er voor ons ligt is helder en die handschoen willen we oprapen. Laten we dus met elkaar in de periode tot November zelfbewust de regie nemen en kritisch de verschillende de punten onderzoeken die het rapport aangeeft, hiermee concreet aan de slag gaan, een plan van aanpak maken en in November vervolgens besluiten hoe het traject verder moet gaan verlopen.