12 maart 2017

Brandveiligheid in het buitengebied: behandeling Artikel 42 brief CDA in de Comissie Bestuur

Allereerst wil het CDA gebruiken maken van de gelegenheid om de brandweer te complimenteren met het adequaat  handelen tijdens de brand in Zennewijnen en het organiseren van een goed bezochte informatieavond. Dit in het perspectief dat zij werden geconfronteerd met het  moeizaam  tot haar beschikking hebben van secundaire bluswatervoorzieningen.

Naar aanleiding van een recente brand in Zennewijnen heeft het CDA door middel van een artikel 42 brief vragen gesteld aan het college.  Hierin werd onder meer om meer duidelijkheid gevraagd  over de (formele en materiële) verdeling van taken op het gebied van de openbare brandkranen. Het CDA is verheugd dat er nu een duidelijke notitie ligt over wie waarvoor verantwoordelijk is als het gaat om de secundaire brandvoorzieningen en welke lacunes er in het huidige beleid nog aanwezig waren.  Zie de aanbevelingen in de voorliggende notitie. Gelet op de notitie waarin toch wat verbeterpunten worden gemeld, is het op zijn zachts gezegd wat vreemd te moeten constateren dat onze schrijven in eerste instantie door de Veiligheidsregio, de gemeente Tiel en vervolgens ook door de pers als overbodig wordt beschouwd. In de Gelderlander van 5 januari 2017 luidt de kop dan ook:

Er is geen probleem met de bluswatervoorziening in het buitengebied van Tiel. Dat stellen de Veiligheidsregio Gelderland Zuid en de gemeente Tiel naar aanleiding van een recente brand in Zennewijnen.

Vreemd, omdat er bij de bewoners toch grote zorgen waren en wij in deze geprobeerd hebben deze zorgen serieus te nemen en onder ieders aandacht wilden brengen en dus ook vragen hebben gesteld. Terecht blijkt nu. Waar rook is, is vuur!!

Wat ons wel verbaast is het feit dat sinds 2010 de gemeente zowel vanuit de minister als wel vanuit  de Vitens organisaties is geattendeerd op haar verantwoordelijkheid in deze en er zelfs stappen zijn gezet om tot andere afspraken te komen.  Op basis van, wat nu blijkt ,de verkeerde aannames is men toch blijven handelen. Deze aannames zijn naar wij aannemen onvoldoende  getoetst op feitelijkheid en juistheid.  Wij gaan er vanuit dat de aanbeveling nu snel ter hand zullen worden genomen, de integrale verantwoordelijkheid goed wordt geborgd en er bij alle instanties ook voor de buitengebieden duidelijkheid bestaat over de aanwezigheid van  werkende secundaire blusvoorzieningen.