13 maart 2017

Wie gaat dat betalen?

Wie gaat dat betalen?

Discussies over de door de Tielse gemeenteraad te nemen besluiten gaan vaak over geld. Soms veel en soms weinig geld. Bij een debat verdwijnt door die geldkwestie het hoofdonderwerp regelmatig naar de achtergrond. Dat was woensdag 22 februari naar onze mening weer aan de orde.

Het ging weliswaar over het vaststellen van parkeertarieven en tijden waarop die betaald moet worden, maar het draaide uiteindelijk om de vraag wie moet gaan meebetalen aan een verantwoorde exploitatie van de binnenkort in gebruik te nemen parkeergarage Westluidense Poort (WLP).

Vanzelfsprekend zijn het de gebruikers van deze nieuwe parkeervoorziening die gaan (mee-)betalen. Al in 2009 zijn maatregelen voorgesteld om te voorkomen dat de WLP-garage meer kost dan die gaat opleveren. Zeven jaar geleden heeft de meerderheid in de gemeenteraad al besloten om die maatregelen te nemen zodra de ingebruikname van de garage aanstaande was.

Eén van die maatregelen is dat het betaald parkeren in de binnenstad door gaat lopen tot 22.00 uur. Dat is nu nog tot 18.00 uur. Het maximale tarief voor dat parkeren tussen 18.00 en 22.00 uur is vastgesteld op maximaal EUR 3,50 (EUR 0,87 per uur).

Voor inwoners van de binnenstad betekent dit dat hun bezoekers dat tarief gaan betalen als ze voor de deur van hun gastheer/vrouw willen parkeren. De gemeente biedt die inwoners eenmalig een gratis bonnenboekje waarmee 10 keer een hele dag geparkeerd kan worden.

Toen enkele jaren terug betaald parkeren op de Waalkade en het Taluud geïntroduceerd werd, gingen inwoners van de schil om het centrum (mee-)betalen voor een vergunning. Ook zij ontvingen toen een gratis bonnenboekje. Sindsdien rekenen ze EUR 10,00 af per boekje.

Wij zien geen enkel verschil tussen het betaald parkeren in de schil en het nu langer betaald parkeren in de binnenstad van Tiel voor bezoekers. De gemeente doet nog onderzoek om voor mantelzorgers een passende oplossing te vinden zodat zij zo mogelijk tegemoet gekomen kunnen worden in die extra parkeerkosten. Wij hebben hiervoor een motie van de Christen Unie mede ondertekend.

Enkele oppositiepartijen, onder aanvoering van de PvdB, zijn het niet eens met het laten meebetalen van de inwoners van de binnenstad voor de nieuwe parkeergarage. Naar de mening van de PvdB moet dan maar de OZB verhoogd worden. Met andere woorden, alle inwoners van Tiel moeten gaan bijdragen aan de exploitatie van de nieuwe parkeergarage.

Als deze lijn wordt doorgezet, dan ligt het in de rede om alle Tielenaren te laten betalen voor de parkeervergunningen. Inwoners van de binnenstad en de schil daarom heen kunnen dan een gratis vergunning krijgen en dito kraskaarten voor hun bezoek.

Het CDA is tegen het verhogen van de OZB om daarmee het parkeerfonds op peil te houden. Voor het parkeren in binnensteden wordt door heel Nederland gewoon betaald. Dat accepteert iedere consument die graag met de auto zo dicht mogelijk bij voorzieningen in de binnenstad wil komen. Daar moet dan wel iets tegenover staan. En daar is straks zeker sprake van.

En zo komen we weer bij de hoofdzaak. Straks beschikt Tiel over een moderne goed toegankelijke en prima betaalbare parkeergarage tegenover de Agnietenhof en op loopafstand van de winkels. Die garage biedt comfort en veiligheid tegen een betaalbaar tarief. En daar zijn wij als CDA blij mee.

Tijdens de commissievergadering Ruimte van 7 maart 2017 zijn nog gedachten gewisseld met ondernemers in de binnenstad over het parkeren op de Waalkade. De meningen over het tijdelijke handhaven van betaalde parkeerplaatsen zijn divers. Het CDA heeft nog geen definitief standpunt ingenomen ten aanzien van enkele wensen van de ondernemers. We kunnen al wel instemmen met het beschikbaar houden van 200 parkeerplaatsen aan de oostzijde van de Waalplaat. Voor het eventueel nog tot 1 juli 2018 openhouden van de gehele Waalplaat voor betaald parkeren is veel afhankelijk van de geplande werkzaamheden (o.a. nieuwe havenkade) en de omvang van doorlopende kosten.

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.