04 juni 2017

Het grote zwembad-dilemma in Tiel.

Sluiten is geen optie!

Het gonst van de geruchten, het wordt gesuggereerd in de kranten: "Het zwembad moet sluiten omdat er geen geld meer is." Inwoners spreken mij persoonlijk aan: "Joh, dat kunnen jullie toch niet maken?”. Sluiten is geen optie. Dus deze geruchtenstroom verwijs ik naar het land der fabelen!

Waar gaat het nu om?

Veel gemeentelijke zwembaden hebben moeite om het hoofd boven water te houden. Een zwembad is op zichzelf staand lastig rendabel te krijgen. Daar heeft het bijvoorbeeld een voordelig huurcontract voor nodig, ofwel een subsidie. In de praktijk zijn vrijwel alle openbaar toegankelijke zwembaden in handen van gemeentes.

Wel is de exploitatie meestal uitbesteed aan bedrijven zoals bijvoorbeeld Sportfondsen, Optisport, Laco en SRO. Meer dan twee derde van de openbaar toegankelijke zwembaden werd in 2016 niet door gemeentes uitgebaat.

Maar omdat de exploitanten het deels van subsidie moeten hebben, zijn ze allerminst immuun voor de financiële staat van de gemeente. Zwembaden hebben het tegenwoordig lastig, doordat gemeentes steeds meer rijkstaken moeten uitvoeren met minder geld en daarbij een hele duidelijke bezuinigingsopgave vanuit het rijk heeft meegekregen.

Met andere woorden, meer doen met minder geld!

Minder bezoekers

Het dichtdraaien van de subsidiekraan is niet het enige probleem. In de periode 2003-2014 daalden de bezoekersaantallen van zwembaden met bijna een kwart. Ook Tiel heeft te kampen met lagere bezoekersaantallen.

Volgens Marjolein van Tiggelen, woordvoerster van het Nationaal Platform Zwembaden-NZB , het kennisinstituut voor de Nederlandse zwembadbranche, speelt mee dat de interesses van mensen zijn veranderd. “Vroeger ging je, als je kon, elke dag in de vakantie naar het zwembad, maar tegenwoordig hebben mensen veel mogelijkheden in hun vrije tijd".

Een zwembad is duur:

De technische levensduur van een gebouw is gemiddeld 40 tot 50 jaar, maar wist u dat dit bij een zwembad nog veel korter is?  Mede door de hoge temperaturen en doordat het vaak intensief wordt gebruikt.

Veel gemeentes, waaronder ook Tiel, moeten dus een besluit nemen. Gaan we verbouwen of zetten we een nieuw zwembad neer?

De bal ligt bij de politiek

In Tiel ligt de vraag nu op tafel: hoeveel geld is een zwembad eigenlijk waard en wat zijn de kosten om vooral het huidige voorzieningenniveau minimaal op peil te houden? Naast dat ons zwembad op sportief gebied heel belangrijk is, vervult ze ook een maatschappelijke functie. We zullen er alles aan doen om het open te houden, sluiten is geen optie. Dus het feit dat er sluiting dreigt voor ons zwembad is echt uit de lucht gegrepen. We hebben ons als Tielse politiek toch niet voor niets ook hard gemaakt om het schoolzwemmen voor Tiel te behouden?!

Onze inwoners vinden een zwembad erg waardevol. Een paar jaar geleden bleek uit een onderzoek van het Mulier Instituut dat 93 procent van de personen tussen de 11 en 80 jaar een zwembad ziet als een basisvoorziening in een gemeente. Men vond dit belangrijker dan bijvoorbeeld een stadspark of bibliotheek.

Het zwembad zal niet uit Tiel gaan verdwijnen, daar ben ik van overtuigd en daar maken wij ons als CDA hard voor. Daarnaast gaan wij ons hard maken om een acceptabel en betaalbaar plan op tafel te krijgen dat zal moeten leiden tot een zwembad waar Tiel de komende decennia plezier van kan hebben. Tiel in haar functie als centrumgemeente van Regio Rivierenland kan immers niet zonder een goede zwemvoorziening, ons inziens zal dit de inzet van de politieke discussie zijn.

Yvonne Son Stolk CDA Tiel