15 mei 2018

Aanbesteding Waalkade mislukt ...

“Aanbestedingen die mislukken. Omdat budgets te laag waren of de procedure rammelde. Wen er maar aan, de echte gekte moet nog komen.

Nu zien we nog af en toe een partij die de opdracht pakt voor een relatief scherpe prijs, maar die tijd is eigenlijk al voorbij” aldus Ted Peek, kostenexpert van bouwkostenbureau BDB.

Ook hier in Tiel speelt dit probleem de gemeente steeds meer parten,

De aanbesteding van de renovatie van onze Waalkade in Tiel is mislukt, dit vertelde de wethouder ons gisteren tijdens de commissie Ruimte. Het opknappen van de kademuur en de ontwikkeling van de nieuwe trappen komen ernstig in gevaar! De tijd dringt, de kade staat al jaren op instorten, de trappen zijn nodig ook met het oog op de veiligheid rondom ons prachtige evenement Appelpop.

Het huidige beschikbare budget van ruim vier miljoen is niet genoeg.

De laagste inschrijver zat met 4.566.000,- ruim 566.000 boven het beschikbare budget.

Zo zijn er nog aanbestedingen van het nieuwe zwembad en het RSG Lingecollege die onherroepelijk ook met deze problemen te maken gaan krijgen.

Het CDA-Tiel maakt zich zorgen over deze financiële ontwikkeling! Temeer ook omdat de provincie Gelderland een behoorlijke subsidie beschikbaar heeft gesteld om de renovatie mogelijk te maken. Daar zit een tijdslimiet aan en die begint gevaarlijk dichtbij te komen.

En we zijn er nog niet!

De hoogste prijspieken, zo verwacht Ted Peek zullen zo rond 2020 te zien zijn, met 2022 als mogelijk kanteljaar. Peek: “Projecten met te hoge risico’s zullen als eerste terzijde worden geschoven. Bouwers kunnen weer kiezen en kiezen logischerwijs voor projecten met een relatief hoge marge en een gunstig risicoprofiel.”

Aanbestedingen zullen daarom vaker mislukken of onder druk komen te staan, zo is de overtuiging van Peek. Bijvoorbeeld omdat zich slechts één of geen enkele inschrijver meldt of dat alle partijen ruim boven het gereserveerde budget inschrijven.

Als CDA-Tiel hebben we vragen aan de wethouder gesteld over de financiële consequenties rondom de Waalkade. Wellicht is het verstandig om alle projecten, gezien de ontwikkelingen, opnieuw grondig tegen het licht te houden.