26 september 2020

Begroting en scenario’s

Alle fracties hebben een keuzenota voorgelegd gekregen ter voorbereiding op van de begroting 2021-2024.
Een goed leesbaar en helder document, waarvoor dank aan de ambtelijke organisatie op zijn plaats is.

De gemeenteraad is nu aan zet, om het college richting te geven en een keuze te maken tussen drie voorgelegde scenario’s en opties. Het gaat hier om plannen ter verbetering van onze stad waar het college graag budget voor vrij wil maken om deze te realiseren.
Plannen die goed zijn voor onze inwoners, ondernemers en onze stad kunnen uiteraard altijd rekenen op de steun van het CDA-Tiel. Maar op dit moment zijn wij uiterst kritisch over de voorgelegde scenario’s.

Mist

Regeren is vooruitzien en op dit moment is het zicht door de ontwikkelingen rondom Corona als kijken in een dichte mist. Wat komt er nog op ons af, en welke obstakels komen we onderweg tegen? Het is goed om te lezen dat wij als gemeente Tiel ruim 2 miljoen van het Rijk krijgen om de eerste klappen rondom de corona-crisis op te vangen, maar daarmee zijn we er nog lang niet.

De tweede Corona golf is een feit en wat dit betekent voor onze inwoners, bedrijven, de zorg, de scholen, horecaondernemers en onze voltallige samenleving is uiterst zorgelijk. Bij velen staat het water tot aan de lippen en mensen maken zich terecht zorgen over hun gezondheid, hun baan en hun toekomst.

De overheid kan niet alles

De regering heeft aangegeven dat de kosten van de gezondheidszorg significant opgelopen zijn door de vele mensen die een beroep moeten doen op onze zorg en zorgverleners. Daarnaast is er door het kabinet een winstwaarschuwing afgegeven, de bodem van de schatkist komt snel in zicht. “De overheid kan niet alles”.

Partijpolitiek

We zitten in een van de grootste crises sinds de Tweede Wereldoorlog die ons land het hoofd moet bieden. Dit vraagt om daadkracht, samenwerking en crisismanagement van het college en de voltallige raad. We kunnen niet langer onze kop in het zand steken. We moeten onmiddellijk stoppen met partijpolitiek en wensenslijstjes moeten van tafel. De focus moet liggen op onze inwoners, die moeten de zorg te krijgen die nodig is!

Daarnaast vinden wij het uiterst belangrijk dat de gemeente Tiel zich maximaal inzet om de vitale pijlers waar onze stad op drijft, zowel publiekelijk als in de private sector overeind te houden. Daar zou wat ons betreft de focus op moeten liggen.

Vierde scenario

Tijdens de raadsvergadering van 23 september hebben wij aangegeven dat wij graag een ander scenario zouden willen dan de drie complexe scenario’s die aan ons zijn voorgelegd. We hebben daarom een optie voor een vierde scenario voorgelegd, waarin we meer terug willen zien van wat voor ons het belangrijkste is: de inwoners van onze gemeente. Wethouder Melissen bood ruimte voor het ontwikkelen van een  vierde scenario, en wij waren dan ook teleurgesteld dat de raad hier niet in mee kon gaan.

Trots

Wij blijven ons hardmaken voor de belangen van al onze inwoners en u kunt er op rekenen dat wij de ontwikkelingen rondom de begroting nauwlettend in de gaten houden. Bij elke uitgave die wordt gedaan moet een duidelijke afweging worden gemaakt of dit nu echt dringend noodzakelijk is zodat onze stad ook na deze crisis nog een stad zal zijn waar trots op kunnen zijn!