11 januari 2017

CDA stelt vragen nav brand in buitengebied.

Vorige week is de brandweer van Tiel uitgerukt naar de Bredestraat in Zennewijnen voor het blussen van een grote brand in een schuur naast een woonhuis. In verband met het niet direct afdoende kunnen beschikken over bluswater zijn er bij de bewoners in het buitengebied zorgen ontstaan.

Wij hebben hierover de gemeente Tiel een brief gestuurd met de volgende inhoud:

Op vrijdag 30 december 2016 is er helaas een fikse brand geweest in Zennewijnen, locatie Bredestraat. Gelukkig betrof het hier een brand waarbij geen slachtoffers zijn gevallen maar wel is er een behoorlijke materiele schade ontstaan.

Bij aanvang van het bestrijden van de brand bleek dat de brandweer onvoldoende kon beschikken over het benodigde bluswater! Er zat geen of ruim onvoldoende druk op het bluswateraansluitpunt. De eerste de beste sloot, die in het bluswater kon voorzien, lag 300 meter verderop. Hiervoor waren de op dat moment door de brandweer meegebrachte slangen ontoereikend. De brandweer was hierdoor genoodzaakt om op te schalen. De betreffende schuur was niet meer te redden en ter nauwe nood is door flinke inzet van de brandweer de naastgelegen woning gespaard is gebleven.

Het op deze wijze blussen van een uitslaande brand heeft voor onrust gezorgd onder de bevolking in ons buitengebied. Onze vragen zijn dan ook:

1. Op welke wijze zijn de primaire bluswatervoorzieningen in Tiel maar met name in ons buitengebied geborgd en wie is hiervoor eindverantwoordelijk?

2. De benodigde capaciteit voor de primaire bluswatervoorziening bedraagt ongeveer 60 m3 per uur te meten aan het einde van de blusslang. Is deze capaciteit overal beschikbaar in ons buitengebied?

3. Hoe is het gesteld met de secundaire bluswatervoorziening in ons buitengebied?

4. Heeft de gemeente Tiel onlangs nog getoetst hoe het met de benodigde primaire en secundaire bluswatervoorzieningen gesteld is in ons buitengebied en voldoet deze nog aan de wettelijke eisen?

Zodra de antwoorden van het College er zijn, komen wij op deze kwestie terug.