19 augustus 2019

Extra tonnen voor afval baren zorgen

Het college van Tiel wil nog meer geld uitgeven voor een schonere stad. Onze fractie van het CDA-Tiel is verrast door dit signaal wat via de media door de wethouder onlangs werd gegeven.

Onze fractie vraagt zich af waarom de gemeenteraad niet eerst op de hoogte is gesteld?

Waarom het college eerst de media heeft opgezocht en niet eerst met de commissie en raadsleden in gesprek is gegaan is ons een raadsel. De gemeenteraad moet uiteindelijk beslissen over het voornemen van het college. Het is niet netjes om plannen via een omweg bij de raadsleden te laten landen.

Een opgeruimde schone gemeente is voor het CDA-Tiel van groot belang. Er zijn echter meerdere wegen die naar dat doel leiden. Wij hebben daar andere gedachten bij dan wat wij nu via de media van het college hebben vernomen.

Het CDA-Tiel is zeer verbaasd over de manier waarop het college omgaat met het afvaldossier. Eerst riepen collegepartijen dat Tiel uit de AVRI moest stappen en werd ingestemd met een eigen Tielse veegwagen. Deze zomer is de wethouder weer in gesprek gegaan met de voorzitter van de AVRI omdat Tiel zich zorgen maakt over de effecten van het nieuwe inzamelbeleid. Gezamenlijk is een voorstel op- gesteld, maar het dagelijkse bestuur van de AVRI heeft daar naar verluidt wat scherpe randjes van af gehaald.

Het voorstel zou besproken worden tijdens de AVRI AB-vergadering van 4 juli 2019. Enkele in de AVRI deelnemende gemeenten gaven aan om nog te wachten met het trekken van conclusies. “Misschien vallen de effecten wel mee of krijgen meer gemeenten hier mee te maken”. Er is afgesproken dat onze wethouder nog telefonisch informatie zou gaan verzamelen en de uitkomsten met de AVRI-voorzitter zal gaan bespreken. Het voorstel “Tiel Schone Stad” is doorgeschoven naar de volgende AVRI AB-vergadering van september 2019.

Vreemd genoeg komt de wethouder nu met plannen om nog eens tonnen uit te geven aan een schone stad nog voordat het AVRI bestuur zich daar over uitgesproken heeft. Ook dat verbaast ons. Waarom zou Tiel € 200.000 op moeten hoesten voor zaken waar het AVRI bestuur nog een besluit over moet nemen? Sterker nog, waarom zou Tiel extra moeten betalen voor taken die in het basispakket van de AVRI zitten?

Het CDA-Tiel ziet andere oplossingen om voor veel minder geld een schonere (binnen-)stad te krijgen en te houden. Daarvoor zijn gesprekken aan te gaan met al actieve vrijwilligers organisaties die zich al inzetten voor een schone leefomgeving.

Daarnaast hebben wij het college met klem verzocht om ervoor te zorgen dat volle afvalbakken in de stad vooral in de weekenden en met evenementen sneller geleegd worden.

Het CDA-Tiel wil de Tielse straatvegers terug in het straatbeeld van onze stad, persoonlijker, efficiënter en goedkoper dan een veegwagen!

Ook hebben wij meerdere keren aangedrongen om vol in te zetten op preventie! Hoe voorkom je dat onze inwoners afval bijplaatsen, dumpen of zich op een andere manier illegaal ontdoen van restafval in onze natuur en leefomgeving.

Dit vraagt om extra aandacht en bewustwording van onze inwoners en vraagt een inspanning van ons allemaal!