19 mei 2019

Geen carillion meer in de binnenstad?

De afgelopen week heeft het college met de PvdB, VVD en PvdA vergaande bezuinigingen aangekondigd.

Het valt het CDA op dat de partijen in dit college naast bezuinigingen wel extra geld over hebben voor onder andere nog meer vertier in het zwembad. Daarnaast hebben de drie partijen vorig jaar een veegwagen door de fragiele begroting van Tiel gedrukt. Een amendement van de gehele oppositie werd vorig jaar zonder debat door PvdB, VVD en PvdA weggestemd. Dat amendement riep op pas op de plaats te maken met extra uitgaven om de begroting over meerdere jaren sluitend te krijgen.

Het eind 2018 aanbieden van een niet sluitende meerjaren begroting was het startsein voor meer toezicht van uit de provincie op de financiële situatie van Tiel.

Nu ligt op tafel wat het college aan maatregelen voorstelt om een financieel gezonde gemeente te krijgen waarmee op langere termijn structureel uitgaven en inkomsten verantwoord kunnen worden. Het CDA stelt vast dat op meerdere fronten de inwoners van Tiel de pijn van bezuinigingen gaan voelen. De komende veertig dagen zal het CDA ingaan op een aantal gevolgen van de huidige situatie waarin de gemeente Tiel zich nu bevindt.

Een van de punten waar wij aandacht voor vragen is het wegbezuinigen van de beiaardier. Het carillon van de Sint Maartenskerk zal dan niet meer te horen zijn. Dat vindt het CDA jammer. Het bespelen van het carillon geeft kleur en sfeer in de binnenstad.

Dit is slechts een klein voorbeeld. Tot aan de behandeling van de Perspectieven Nota op 26 juni zal het CDA ingaan op thema’s rondom de Jeugdzorg, Sport, vrijwilligers en het parkeren in Tiel.