10 november 2017

Leerlingen vervoer: een PGB, de ouders als klant.

Woensdag is in de raad gesproken over het leerlingenvervoer binnen de gemeente Tiel. Op dit moment kopen ouders zelf het vervoer in voor hun kinderen, hiervoor kunnen zij het PGB gebruiken. Ouders kiezen zelf welk taxibedrijf hun kind vervoert, maar kunnen ook besluiten om zelf geld bij te leggen en nog beter vervoer te regelen. Zo is er een grote mate van keuzevrijheid.

Lokale verbondenheid

Een ander voordeel van leerlingenvervoer op basis van PGB’s is dat de afstand tussen leerling, ouder en het taxibedrijf letterlijk en figuurlijk een stuk kleiner is: de gemeente zit er niet meer tussen. Vaak is het taxibedrijf gevestigd in hetzelfde dorp of stad als daar waar de leerling woont. Goed dus ook voor de ondernemers in onze gemeente.

Een win & win situatie denk je dan, een PGB leek prima te passen in het huidige klimaat.

Ouders/verzorgers werden hiermee volledig zelf verantwoordelijk voor het vervoer van hun kind. Als gemeente moest men loslaten, letterlijk alle verantwoordelijkheid lag bij de ouders/verzorgers .

Het klonk allemaal heel erg mooi maar gaande weg bleken er het afgelopen jaar toch ook een aantal flinke hobbels op de weg te liggen. Diverse keren is dit onderwerp in de commissie en raad aan de orde geweest. De communicatie tussen de gemeente en de “tussenpersoon” (een organisatie die eigenlijk alles voor een groot deel van de ouders regelde ) verliep stroef en moeizaam.

Ook bleek gaande weg n.a.v. een onderzoek dat lang niet alle ouders blij waren met de geboden oplossing. 1/3 was tevreden, 1/3 was ontevreden en 1/3 maakte het niet als het gekozen systeem niets uit vervoer maar goed geregeld was!

Dat is voor het CDA ook het belangrijkste punt! Het vervoer moet goed en geborgd zijn. We hebben het hier immers over een zeer kwetsbare groep, we geloven direct dat er ouders en verzorgers zijn die dit prima zelf kunnen regelen daar ligt onze zorg ook niet.

Onze zorg gaat uit naar ouders/verzorgers die zelf niet in staat zijn om via een PGB het vervoer van hun kind te regelen.

Hierbij denkt onze CDA fractie aan:

• Ouders/verzorgers die al zo verschrikkelijk veel aan hun hoofd hebben en ondersneeuwen door alle zorgen die er al bestaan. Deze groep werd hiermee extra belast.

• Ouders/verzorgers die  het moeilijk vinden om de juiste keuzes te maken met het budget dat zij vanuit het PGB ontvangen.

Daarom hebben wij gisteren   aan het college voorgesteld te kiezen en over te gaan tot aanbesteden i.p.v. een PGB. Daarnaast hebben wij het college doormiddel van een extra motie opgeroepen per direct als gemeente met betrokken ouders/verzorgers van de klankbordgroep om tafel te gaan om gezamenlijk een goede oplossing te realiseren. Wij als CDA vinden dit een absolute must.

Onze CDA fractie heeft vanaf het aller eerste begin, eind 2015, toen we voor de keuze werden gesteld, geworsteld met dit onderwerp. Hoor, wederhoor, wikken en wegen gisteren gekozen voor zekerheid van vervoer en controle op kwaliteit.

Zaak is wel dat we als politiek goed de vinger aan de pols houden, en dat kunt u dan ook van ons verwachten.

Wij realiseren ons dat welke keuze je als politiek ook maakt, er altijd mensen zijn die teleur gesteld worden. Wij gaan graag met u in gesprek.