04 mei 2021

Nieuws uit de fractie:

Geachte leden van het CDA, beste allemaal,

De laatste ledenvergadering lijkt alweer een eeuwigheid geleden, eind 2019 hebben we elkaar nog mogen ontmoeten. Wie had kunnen denken dat we in deze crisis terecht zouden komen?  Een crisis van formaat die ons allemaal in zijn greep houdt en iedereen hard raakt.

De gehele samenleving is ontwricht en vele zeer schrijnende en hartverscheurende situaties horen en zien we om ons heen. Onlangs sprak ik nog persoonlijk per telefoon met een van onze leden, “Yvonne, mijn vrouw en ik zouden zo graag meer willen betekenen voor onze zoon maar het kan niet, we kunnen er niet naar toe”.

Juist in moeilijke tijden is de behoefte aan een arm om je schouder, een knuffel of een aai over je bol juist zo nodig, een klein gebaar van troost, samenhorigheid, begrip! Gelukkig hebben we middelen tot onze beschikking om, al is het op afstand, toch onze steun en warmte te uiten naar elkaar en laten we dat ook vooral blijven doen! Na het plotseling verlies van mijn moeder zijn de vele kaartjes, telefoontje en mailtjes een enorme steun geweest, heel veel dank daarvoor!

Als fractie van het CDA-Tiel hebben we in april en december 2020 aan vele mensen een kaartje gestuurd om hen een “hart onder de riem” te steken. 350 handgeschreven kaarten in april en ruim 300 in december hebben Arjen en ik verzonden naar adressen die ons door vele vrijwilligers zijn aangereikt. Het betreft hier veelal eenzame, kwetsbare inwoners.

Daarnaast proberen we ondanks de beperkingen zoveel mogelijk in contact te blijven met onze inwoners, ondernemers, hulpverleners en scholen.

Door de coronacrisis is er politiek gezien ook het een en ander veranderd: we vergaderen digitaal en wekelijks worden de fractievoorzitters tijdens een extra presidium door burgemeester Beenakker op de hoogte gehouden van de situatie m.b.t. corona in onze gemeente en de regio.

Daarnaast is er het afgelopen 1½ jaar in Tiel op het politieke vlak best veel gebeurd.

Je zou verwachten dat onze gemeente net als vele andere gemeentes om ons heen, juist nu in deze moeilijke tijd de focus zouden leggen op het overeind houden van die pijlers waar onze stad op drijft en die verschrikkelijk belangrijk zijn voor onze stad en haar inwoners.

Helaas, ondanks de enorme financiële te korten is het coalitie programma ongewijzigd en worden alle wensen op het lijstje ingevuld door PvdB, PvdA en de VVD. Door deze in onze ogen soms onverstandige keuzes die enorm veel extra geld kosten (wat er niet is), is er op het sociale vlak inmiddels (te) veel wegbezuinigd om het “eigen” wensenlijstje af te kunnen vinken. Forse bezuinigingen op o.a. sport, cultuur en het welzijn van onze inwoners in de wijken en buurten zijn inmiddels doorgevoerd.

Als CDA hebben we net als voorgaande jaren wederom een alternatieve begroting ingediend. Het doel van onze fractie was: inzetten op behouden van wat we nu hebben, pas op de plaats en reserve inbouwen voor tegenvallers als gevolg van de coronacrisis.

Geen extra uitgaven doen en kosten zeer zorgvuldig afwegen. Hiervoor kregen we uiteindelijk de steun van de volledige oppositie. Ondanks dat de wethouder financiën onze grote zorg deelde en ook tijdens de Begrotingsraad aangaf zich te kunnen vinden in ons voorstel, hield de coalitie vast aan haar eigen programma.

Zo gebeurde het dat in november jl. het stokpaardje van de PvdB, de autoluwe binnenstad, als voorstel is aangenomen. De Ambtmanstraat, Westluidensestraat, Gasthuisstraat, Agnietenstraat worden voor doorgaand autoverkeer volledig afgesloten. Alleen bewoners krijgen dan nog toegang tot dit gebied.

Doel is om deze straten een ‘dorpskarakter’ te geven waardoor de binnenstad, ons Tielse visitekaartje, er aantrekkelijker uit komt te zien en het prettiger wonen is. Hiervoor is ruim 5 miljoen euro extra nodig en dat geld is er niet. Laat duidelijk zijn dat ook het CDA-Tiel van mening is dat onze binnenstad en met name onze ondernemers een forse investering verdienen maar dit moet wel financieel verantwoord gebeuren. Tiel stond er voor de huidige crisis financieel al niet al te best voor. Op dit moment verkeert onze gemeente echter in financieel zeer zwaar weer en moeten we meer dan ooit echt een pas op de plaats maken en grote, forse investeringen in de ijskast zetten.

Niemand zit te wachten op een extra lastenverzwaring die benodigd zijn om wensenlijstjes en stokpaartjes te bekostigen. Denk hierbij o.a. aan de verhoging van de OZB en wederom extra bezuinigingen op andere zaken die van wezenlijk belang zijn voor het welzijn van onze stad en onze inwoners. Wij vinden dit onbegrijpelijk en uiterst onverstandig. Om u een beeld te geven, hieronder een greep uit de reeds doorgevoerde lijst van bezuinigingen waarmee de coalitie heeft ingestemd:

• Wijkcoach: wegbezuinigd.
  • Wijkbudgetten: gekort
  • Mantelzorgcompliment: (ruim 250.000 ontvangt onze gemeente jaarlijks vanuit het rijk) 80% wegbezuinigd en ingezet voor stenen i.p.v. voor mensen.
  • Subsidies voor burgerinitiatieven: gekort
  • Subsidies vrijwilligers: gekort.
  • Subsidie Fruitcorso: gekort.
  • Onderhoud Groenvoorzieningen buurten en wijken: gekort.
  • Monumenten behoudt cultuurhistorie: budget wegbezuinigd.
  • Carillon: wegbezuinigd.
  • Najaarskermis: streep erdoor

Het carillon hebben we inmiddels kunnen redden. Weliswaar in afgeslankte vorm, maar toch! In de Begrotingsraad van november 2019 hebben we als CDA extra geld kunnen realiseren om “tijd te kopen” zodat er achter de schermen een reddingsplan voor het carillon kon worden opgezet. Oprechte dank is hier op zijn plaats aan dhr. Martin van de Mark, Oudheidkamer Tiel en alle betrokkenen! Er is achter de schermen hard gewerkt met als gevolg dat er op 5 maart jl. een nieuwe stichting tot stand is gekomen en het behoud van ons carillon voor de toekomst behouden zal blijven.

Het politieke klimaat is op zijn zachtst gezegd erg lastig geworden na de laatste verkiezingen. In Tiel kennen we een duaal systeem, wat inhoudt dat de wethouders geen leden zijn van de gemeenteraad. Als raad en volksvertegenwoordigers dien je in de eerste plaats je inwoners te vertegenwoordigen. Daarnaast is het de taak van de raad om te controleren of het college het beleid goed uitvoert, een juiste begroting maakt en dit te toetsen en het controleren van de jaarrekening.

We merken dat de rollen in Tiel na de laatste verkiezingen behoorlijk zijn veranderd. Inhoudelijke dossierkennis is soms wat minder aanwezig en betrokkenheid in raad en commissie is minder ten opzichte van periodes hiervoor. Discussiëren op inhoud is best lastig geworden. Zo kan het zijn dat het college of een wethouder met een voorstel komt waar wij op basis van inhoudelijke argumenten niet direct voorstander van zijn. In plaats van de dialoog aan te gaan om zo te komen tot een breed gedragen voorstel waar (bijna) iedereen zich in kan vinden, worden sommige punten wel eens persoonlijk gemaakt. Dit vinden we moeilijk, omdat we staan voor de inwoners van onze gemeente en onze stad en niet gaan voor persoonlijk gewin.

Samenwerking tussen de oppositie en de coalitiepartijen verloopt soms wat moeizaam. De coalitiepartijen kiezen toch veelal de koers van de PvdB. Wel merken we als CDA dat de koers die wij willen varen en de visie die wij voor onze stad hebben op meerdere dossiers inmiddels steeds vaker op steun kan rekenen van meerdere partijen binnen de raad. De oppositie werkt op veel gebieden gelukkig redelijk tot goed samen.

Helaas moet ik u melden dat Bart van den Berg-van der Stam wegens persoonlijke omstandigheden is uitgevallen binnen onze fractie. Bart sloot zich in 2017 bij ons aan en was sinds 2018 lid van de Commissie Samenleving. Het pakket aan neventaken werd Bart te groot, waarop hij heeft moeten besluiten om zijn raadswerk voorlopig te laten rusten. Wel kunnen we Bart blijven volgen binnen zijn werk voor zwerfafvalorganisatie Tiel Tip Top en onderhouden we buiten de fractie een warme band met hem.

Ik wil afsluiten met een positieve noot. De sfeer in onze fractie is goed, ondanks de politiek moeilijke tijd houden we elkaar stevig vast. We hebben er zelfs nieuwe leden bij, ook jonge mensen weten ons inmiddels te vinden en daar zijn we trots op!

Onze fractie blijft zich inzetten voor u, onze inwoners, dorpen, wijken en buurten.

Betrokken en bereikbaar, op inhoud en altijd met goed onderbouwde argumenten.

Wel willen wij een beroep op u doen: we hebben mensen nodig die ons Tielse CDA meer body kunnen geven en binnen onze gemeente ons geluid laten horen!

Ook ons bestuur zou zeker nog wat extra handjes kunnen gebruiken. Kent u mensen in uw omgeving of wilt u zelf uw steentje bijdragen? Schroom niet en neem contact met ons op.

Het spreekt voor zich dat u ook met vragen over belangrijke zaken die leven binnen onze gemeente altijd bij ons terecht kunt.

Namens de fractie van het CDA-Tiel:

Arjen Sijpkes, Tjakko van Eijnatten, Henk-Jan van der Munnik, Jet Vroege, Hessel Rengers,

Herman Jonkmans, Truus Vermeulen, Janet Gorter-Vermeulen, Bart van de Berg.