03 mei 2018

Opnieuw onverwachte uitgaven in het sociale domein

Een alarmerend bericht in de krant gaf ons aanleiding om vragen aan het college van burgemeester en wethouders te stellen.

Halverwege 2017 heeft het college  een winstwaarschuwing afgegeven over de te verwachten tekorten. Ook begin dit jaar heeft het college in een duidelijke rapportage de gemeenteraad geïnformeerd.

De financiële stand van zaken zoals deze nu geschetst wordt in de media (een tekort van minimaal 2,2 miljoen euro) heeft voor de nodige onrust gezorgd binnen onze fractie. Het tekort laat ondanks alle extra maatregelen, die er de afgelopen jaren rondom het sociaal domein zijn genomen, helaas opnieuw een forse stijging zien. Daarbij is ook nog rekening te houden met het feit dat sommige kosten nog niet mee zijn genomen in de recente berekeningen.

Zo zijn er ook nog grote financiële vraagtekens bij onder andere de vermeende fraudezaak bij Job Lanceer en de effecten van gerechtelijke uitspraken inzake de huishoudelijke hulp die volgens de rechter ruimhartiger zou moeten zijn.

Het CDA weet dat de bevolkingsopbouw in Tiel dusdanig is dat er een groot aantal kinderen en jongeren een beroep doet op de jeugdhulp waardoor de kosten in 2016 en 2017 alleen maar zijn toegenomen. Om dit te ondervangen is een aanpassing van het verdeelmodel dringend noodzakelijk.

In juni 2017 heeft de gemeenteraad een brandbrief opgesteld en verzonden naar de toenmalige (demissionaire) minister om aandacht te vragen voor de financiële tekorten. De raad drong aan op extra regelgeving die naar onze mening ook noodzakelijk is om de extra taken die de gemeente heeft “gekregen” goed en zorgvuldig uit te kunnen voeren. Er is meer tijd gevraagd om de zorg voor iedereen goed te organiseren. Het dringende advies was om de bezuinigingsmaatregelen niet te snel door te voeren!

Op de agenda van de commissie samenleving van woensdag 9 mei a.s. staat de informatienota sociaal domein 4e kwartaal (2017). Wij hebben gevraagd om onze eigen brief met vragen en de beantwoording te betrekken bij de bespreking van dit agendapunt. De nu gestelde vragen luiden als volgt:

• Wat is de status van de brandbrief die de gemeenteraad in juni 2017 naar de minister heeft gestuurd? Wat heeft u als college gedaan om de problemen onder de aandacht te brengen en te houden bij de minister? Met andere woorden, is de druk op de ketel gebleven en opgevoerd?

• Als gemeente Tiel pleiten we al enige tijd voor een aanpassing van het verdeelmodel.  We zien uit naar een realistische financiering door het Rijk waarbij rekening gehouden wordt met bevolkingssamenstelling. Helaas wordt deze niet voor 2020 aangepast (bron VNG document). Heeft en houdt u druk op de ketel om dit proces te vervroegen?

• Het Rijk heeft onlangs toegezegd dat er landelijk honderd miljoen euro extra beschikbaar komt om de tekorten op te vangen. Er komt een fonds voor gemeenten die worden geconfronteerd met een stapeling van tekorten in het sociaal domein. In 2018 zit in dit fonds tweehonderd miljoen euro, waarvan honderd miljoen euro afkomstig van het Rijk. De andere helft betalen de gemeenten samen. Kunt u aangeven of we als gemeente Tiel hier al een beroep op hebben gaan e/o gaan doen?

• Wat is de huidige status van het woonplaats beginsel?

• Wanneer verwacht u meer inzicht te kunnen geven inzake de financiële afwikkeling 2017 sociaal domein?

Voor meer vragen en opmerkingen kunt u met ons in contact komen via deze site.