14 juni 2018

100 Jaar innovatie in Wageningen

Het zal u vast niet zijn ontgaan dat de Wageningen Universiteit & Research (WUR), dit jaar 100 jaar bestaat. Daarmee willen wij hen hartelijk feliciteren. De WUR is een speler op nationaal en wereldniveau: nummer één op agrarisch gebied. In de afgelopen eeuw is de universiteit vergroeid met onze stad. Met deze universiteit is Wageningen geworden tot de stad die zij nu is. Naast de vele studenten die dagelijks hun weg op de fiets volgen door Wageningen, onderweg naar hun colleges én voor vrolijke reuring zorgen in de stad, werken er ook heel veel Wageningers bij de WUR. Voor onze lokale economie speelt de WUR een belangrijke rol.

Naast deze lokale invloed van de WUR is er veel kennis op gebied van voeding en leefomgeving,  voedselveiligheid en natuurbeheer die de hele wereld over gaat en grote betekenis heeft bij de problemen die er rondom voeding zijn. We kunnen trots zijn op onze universiteit! Ik zie een kans voor de gemeente om meer kennis vanuit de WUR op het gebied van duurzaamheid te gaan toepassen in onze eigen stad. Dan kunnen we als ‘living lab’ van Wageningen en WUR met elkaar doorgroeien naar een duurzame toekomst.