Het CDA begrijpt niet waarom het Dagelijks Bestuur van de GR Avri eind 2016 heeft besloten om ’roomser dan de paus’ te willen zijn en het maximum aantal kilo’s restafval per persoon in 2020 voor de Regio Rivierenland naar beneden te willen brengen naar 75 kg in plaats van de 100 kg die de Rijksoverheid als streefpunt heeft? Het CDA kan zich ook niet herinneren dat een dergelijke discussie zich toen hier in deze raad heeft afgespeeld. Wel is duidelijk dat dit beleid verder gaat dan in het coalitieakkoord is afgesproken. Het gevolg hiervan is dat er nu 2 uitgewerkte opties voorliggen, opgesteld door de Avri. Bij ‘Optie 1’ komt de stinkende, lekkende en zware grijze plastik zak weer terug. Ouderen en bewoners van ons buitengebied zullen wederom een beroep op mantelzorg, familie, vrienden en buren moeten doen, terwijl ze dat eigenlijk helemaal niet willen. Ze moeten zo lang mogelijk thuis en zelfstandig blijven wonen, en schakelen dus deze hulp veel liever in voor andere en veel belangrijkere zaken die het dagelijkse leven voor deze groep wat verlichten. Ondergrondse afvalcontainers zullen her en der in de wijken worden ingegraven, en wat dat precies allemaal gaat kosten is alleen met een hele dikke duim te becijferen. Hoeveel kabels en leidingen zullen er links en rechts gaan sneuvelen? Wel weten we zeker dat dat foeilelijke ding er niet uitziet, het uitzicht belemmerd, 24/7 gebruikt zal gaan worden en daardoor veel stank, vuil, geluid en fijnstof met zich mee zal brengen. Over het bijzetten van afvalzakken als de container vol of kapot is nog maar te zwijgen, en de onhygiënische situatie die gaat ontstaan als deze zaken ook nog eens worden aangevreten door dieren en het afval door de hele straat waait, zwijgen we ook maar. Avri kijk eens op Facebook naar de foto’s die er in de andere gemeentes die dit systeem al gebruiken worden gemaakt door de inwoners! Je zal zo’n ding maar voor de deur krijgen, reken er maar op dat menigeen tegen dit bouwwerk een bezwaarprocedure zal opstarten.

Het milieuargument; meer opbrengsten uit grondstoffen en minder reststoffen verbranden, speelt zeker een rol. Feit is dat de rookgassen van de verbrandingsovens ver worden gereinigd en gewassen voordat deze worden uitgestoten, vrijkomende warmte wordt elders ingezet, en dat zal inderdaad gaan verminderen. Aan de andere kant komen daar milieubelastingen door het frequenter autogebruik bij, en dan moet je je aan het einde ernstig afvragen of het totale milieu met deze maatregelen uiteindelijk wel wordt gediend? Daarnaast is het een hele hoge investering die door ons allemaal moet worden opgebracht, voor wellicht een heel klein beetje, geen of zelfs een negatief effect op het milieu als geheel. Waar zijn we mee bezig, slaan we niet door met z’n allen, of willen we perse het braafste jongetje van de klas zijn? Het gevolg zal een toename van zwerfvuil en afvaldumpingen zijn, zeker door degene die krap bij kas zit, ook kan het gebeuren dat helpers ook hun eigen afval zullen gaan storten op het pasje van de bejaarde buurvrouw die maar al te graag even wordt geholpen. Willen we dat soort bijeffecten allemaal wel? Met optie 1 gaat Avri ‘Back to the future’ en raken we onze oude vertrouwde en door bijna iedereen gewaardeerde kliko jammer genoeg grotendeels kwijt.

Het mag duidelijk zijn dat het CDA kiest voor optie 2; een extra kliko voor PMD en de frequentie van het ophalen van het restafval verder verlagen. Kan best, is even wennen, maar er gaat wel een nieuwe stimulans tot het goed sorteren van ons huisvuil van uit. En goed sorteren kunnen we al in West Maas en Waal. Met onze 116 kg in 2015 zijn we al een heel eind op weg in de richting van het landelijk streven voor 2020. Hierbij te bedenken dat ‘Goed scheiden loont’ pas in 2014 is opgestart en met deze cijfers uit 2015 dus pas net 2 jaar draait. Daarnaast hebben wij ook last van onze buren, die weliswaar Nederlands Kampioen afvalscheiding zijn, maar naar onze inschatting mogelijk ook hoog komt op de ranglijst van afvalexporteur. Die let op elk kwartje en straks het restafval ondergronds gaat storten waar het het goedkoopst is. Andersom zal dat dan overigens ook het geval zijn!

Kijken we naar 2016 dan is onze verwachting dat deze hoeveelheid restafval per persoon nog verder is teruggelopen vanwege het gewenningseffect om goed te scheiden, maar ook het effect van het uitsorteren van onze drankenpak is in deze cijfers nog niet meegenomen. Over het metaal nog maar te zwijgen, dat wordt nu nog helemaal niet gescheiden van de rest. Hierbij moet ook worden meegenomen dat een deel van ons restafval eigenlijk geen restafval is, maar daar terecht komt omdat we hier geen echte milieustraat meer hebben. Het gevolg is dan dat je niet vanuit de Maaskant op en meer 50 km gaat rijden naar Medel om daar verpakkingspiepschuim, elektrische apparaten of vloerbedekking kwijt te kunnen. Dit wordt verkleind en in de grijze kliko gedumpt, spaart benzinekosten en tijd. Kortom, het systeem draait pas net, heeft nog niet echt de kans gekregen om zich te bewijzen, en er zijn nog verbeteringen te realiseren door verdergaande grondstoffenscheiding en voorlichting aan onze inwoners. Het CDA is er van overtuigd dat ook wij dan nog ruim voor 2020 onder deze 100 kilogrens zullen duiken en een heel eind richting 75 kg zullen gaan komen. Daar is wat ons betreft geen onduidelijk en onbetrouwbaar rekensommetje met ettelijke tonnen en miljoeneninvestering voor nodig. Een financieel plaatje naar onze mening geschreven en gerekend in de richting van optie 1. Wat gaat er overigens gebeuren als we deze 75 kg per persoon in 2020 niet halen? Krijgen we dan een boete van de Avri, worden we uit de regio gegooid, verbannen naar Brabant of België?

Het CDA wil onze wethouder naar het AB van de GR Avri sturen met enkele extra punten middels toevoeging aan het liggende amendement;

• Bied optie 1 aan in het Avri-pluspakket voor die gemeenten die dit wel willen, evalueer en deel hun ervaringen en lever betrouwbare en objectieve berekeningen, milieueffecten en kostenonderbouwingen aan na 2 jaar.
  • Laat de gemeenten die dat willen kiezen voor optie 2 en werk als GR Avri daaraan mee om het maximale effect te bereiken inzake afvalscheiding.
  • Breng de vaste jaarvergoeding bij optie 2 naar beneden en verhoog de variabele kosten voor het ledigen van de restafvalkliko.

Daarnaast kan het CDA instemmen met de keuze voor optie 2 uit het raadsvoorstel en natuurlijk het amendement van de coalitie, maar vraagt de andere fracties om ook hun steun uit te spreken voor deze 3 toevoegingen aan het liggende amendement.

Gaby Lamers.