Beste partijgenoten,

Na de toespraak van de koning eerder vanavond, past mij de geboden bescheidenheid hier niet veel aan toe te voegen.Toch wil ik enkele opmerkingen plaatsen: De koning refereerde aan de CDA principes Solidariteit, Rentmeesterschap, Gerechtigheid en gespreide Verantwoordelijkheid.

Met name de begrippen Solidariteit en gespreide Verantwoordelijkheid zijn in deze moeilijke tijd van groot belang en worden ook manifest. Kijk naar de talloze initiatieven die overal in onze gemeenten  genomen worden om ouderen en andere kwetsbaren te steunen en te helpen. Er ontstaat opnieuw verbinding. Dat brengt mij bij de overweging dat deze dramatische periode een kantelpunt in ons maatschappelijk denken en doen teweeg zou kunnen brengen:

Sinds een aantal decennia zijn HEBBEN en INDIVIDUALISME  het pandoer. Helaas dat er een crisis voor nodig is, maar deze crisis zorgt ervoor dat begrippen als er ZIJN ( i.p.v. hebben)  en VOOR ELKAAR ZORGEN ( Solidariteit en gemeenschapszin) duidelijk belangrijker blijken dan datgene waarop onze maatschappij de afgelopen decennia gefocust was. In deze tijden van ellende en droefenis is er daarom misschien ook hoop voor de toekomst. De vraag “WIE BEN IK?” is daarmee weer belangrijker geworden dan “WAT HEB IK?”

Nu we gedwongen worden naar binnen te keren, met andere woorden tijd hebben om onszelf die vraag te stellen, biedt dat hopelijk uitzicht op een periode waarin we weer echt bezig gaan met wat ons tot goede mensen / sociale wezens maakt. Er is nu geen tijd voor oppervlakkig vermaak en vertier. Het gaat nu om de essentie van ons bestaan.

Tot slot wil ik u een stuk proza, dat ik mocht ontvangen, niet onthouden omdat het ook hoop biedt voor de toekomst.

Ton Perlo, voorzitter CDA Druten en West Maas en Waal