We kennen vele Gemeenschappelijke regelingen zoals de Avri, de GGD, de BSR  (belasting), Werkzaak en nog een aantal. Gemeenteraden hebben weinig grip op het doen en laten van de GR terwijl ze er wel verantwoordelijk voor zijn en zorg dragen voor de financiering.

Bij de oprichting van weer een nieuwe GR, voor het aanleggen van glasvezel , is tijdens een overleg hierover gezegd dat wij als Gemeenteraden meer grip willen krijgen op de werkwijze van de GR. Nanda van Dooremalen  (VVD gemeente Buren) ,Peter Elferink  (ProTiel gemeenteTiel) en Frans van Gelder (CDA gemeente West Maas en Waal) hebben de werkgroep Kracht van de Raden opgericht met als belangrijkste doelstelling om grip te krijgen op de Gemeenschappelijke Regelingen.

Bijna alle gemeenteraden in de regio Rivierenland doen mee en de eerste bijeenkomst van de Raadskring is inmiddels geweest. Gedrieën zijn we uitgenodigd en op bezoek geweest op het ministerie van BiZa om toe te lichten waar we mee bezig zijn. Minister Ollongren heeft inmiddels wetswijzigingen ingediend om de gemeenteraden beter hun bevoegdheden uit te laten oefenen.

Wilt u meer lezen over dit initiatief kijk dan op de Facebookpagina Raadskring Regio Rivierenland of neem contact met mij op.

Frans van Gelder