24 november 2015

Het enige verkeerslicht in onze gemeente: Levensgevaarlijk …!!!!

De kruising van de Veesteeg met de Maas en Waalweg heeft al vanaf de opening de naam een gevaarlijke kruising te zijn. Mensen die over de Veesteeg rijden en groen licht krijgen moeten zelf goed kijken of groenlicht wel veilig is. Meer dan gemiddeld komt er nog regelmatig een auto of vrachtwagen door rood gedenderd. Door rood rijden gaat meestal ook samen met veel te hard rijden.

In de gemeenteraad is het college hierover al menigmaal bevraagd maar zij verschuilen zich achter de provincie. De provincie is ook verantwoordelijk voor deze weg maar de  provincie neemt geen maatregelen. Er staan nu een paar houten schuttingen waar een politieagent achter kan gaan staan om zo een roodrijder te kunnen bekeuren. Goedbedoeld maar zet geen zoden aan de dijk.

Als je terugkijkt dan zie je dat het al fout is gegaan op de tekentafel. Overal worden kruisingen omgebouwd naar een rotonde met een fietstunnel. In onze gemeente legt de provincie een nieuw kruispunt midden in de polder. Daar hadden we destijds nooit mee in moeten stemmen. Er kwam wel een duur viaduct voor de Zijveld (heel goed op een fietsroute voor schoolkinderen ) en een nog duurder viaduct voor de Geerstraat in Boven Leeuwen waar 3x  per dag een tractor en een verdwaalde fietser oversteekt !

Het mooiste en veiligste zou zijn als de kruising met de Veesteeg een rotonde wordt met een fietstunnel. Dat krijgen we op korte termijn nooit voor elkaar. We kunnen wel op korte termijn een aantal maatregelen nemen, die de veiligheid ten goede komen en het te hard over de kruising rijden fors in kan dammen. Flitspalen die de snelheid en rood licht flitsen zou al een stap in de goede richting zijn om de veiligheid te verbeteren.

De provincie neemt pas maatregelen als we aantonen dat deze kruising echt gevaarlijk is. Je kunt dus gewoon wachten tot iemand het groene licht vertrouwt en onder een door rood rijdende vrachtwagen terecht komt. Dat is wat er nu gebeurt. Wachten en nog eens wachten. Wij willen samen met de hele gemeenteraad actie. Niks wachten tot het eerste dodelijke slachtoffer valt maar nu meteen actie.

Om de provincie te overtuigen dat er maatregelen nodig zijn hebben we harde cijfers nodig. Een volgende actie kan zijn om de gewenste metingen (hoeveel auto's rijden door rood en op welke tijdstippen) zelf te gaan doen. Dit moet handmatig gebeuren dus wij stellen voor om daarvoor een BOA (bijzondere opsporingsambtenaar) een week te laten turven.

Kan mooi vanachter de houten schutting!