Samen met CU, SP, KBO-PCOB heeft het CDA vandaag het manifest om waardig ouder te worden gepresenteerd. In dit breed gedragen manifest wordt gepleit voor een aantal actiepunten waardoor het welzijn en de kwaliteit van leven van ouderen weer kan toenemen.  In het manifest pleiten de initiatiefnemers onder meer voor een actieprogramma voor de herwaardering van ouderdom.

Mona Keijzer: “Iedereen wil wel oud worden, maar het lijkt wel of niet iedereen oud wil zijn. Er zijn culturen in de wereld waar heel anders tegen de oude dag wordt aangekeken. Het CDA wil dat dit ook in Nederland anders wordt.” Daarnaast wil het manifest meer ondersteuning voor mantelzorg, vrijwilligerswerk en huisbezoeken om eenzaamheid tegen te gaan. Mona Keijzer: “Onder ouderen is eenzaamheid een groot probleem. Daarnaast raken, door alle hervormingen, familie en mantelzorgers overbelast. We moeten hier samen met elkaar iets doen. Het CDA wil daarom met al deze partijen en organisaties stappen zetten om eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan.”

Behalve maatschappelijke organisaties als Stichting Present en Coalitie Erbij, zorginstellingen en beroepsorganisaties heeft ook een groot aantal bekende Nederlanders steun uitgesproken voor het manifest. Ook Hugo Borst en Carin Gaemers, die met een eigen manifest al eens aandacht vroegen voor de ouderenzorg ondersteunen ‘Waardig ouder worden’. Vanaf vandaag kan iedereen via www.waardigouderworden.nl het manifest ondertekenen.