Ik ben niet gelovig en toch lid van het CDA
Ik ben ondernemer en toch lid van het CDA
Ik ben homo, lesbisch, biseksueel of transgender en toch lid van het CDA
Ik ben student en toch lid van het CDA
Ik ben jong en toch lid van het CDA
Ik ben oud en toch lid van het CDA

Het is een groot misverstand dat je blank, christelijk en oud moet zijn om lid te kunnen worden van het CDA. Het CDA doet een appèl op de oude christelijke normen en waarden. Iedereen, maar dan ook iedereen die deze uitgangspunten ziet als zijn eigen uitgangspunten is van harte welkom in onze partij. Het CDA wil een partij zijn voor alle inwoners van ons land. Een partij van verbinding, waarbij iedereen mee kan doen ongeacht geloof, kleur, afkomst en geslacht. De liberalen, Wilders, Baudet en de ouderenpartij strijden voor een bepaalde groep in de samenleving, daar waar het CDA juist zoekt naar de verbinding tussen deze groepen. Het CDA is een antipolarisatiepartij die praat om groepen te verbinden in plaats van schreeuwt om groepen tegen elkaar op te zetten. Het CDA is een brede volkspartij waar iedereen welkom is en zich thuis kan voelen.

Uitgangspunten
Het misverstand is soms ook dat de vier CDA-uitgangspunten abstract en hoogdravend zouden zijn. Het doel van de vier uitgangspunten is om ons in beweging te zetten, om net iets verder te springen dan we uit ons zelf zouden doen. Ze zeggen iets over de manier waarop we de samenleving graag ingericht zien.  Kort samengevat: het doel van christendemocratische politiek is altijd geweest om mensen in hun gezin, hun omgeving en samenwerkingsverbanden tot hun recht te laten komen (publieke gerechtigheid),  opdat zij in verantwoordelijkheid en naar vermogen een bijdrage kunnen leveren aan de samenleving (gespreide verantwoordelijkheid), omzien naar elkaar (solidariteit)  en bouwen aan een perspectiefrijke toekomst voor onze kinderen (rentmeesterschap). Zo bezien zijn de vier kernwaarden zowel ordeningsbegrippen als opgaven om in de eigen tijd vernieuwend te zijn.

Publieke gerechtigheid is het juiste doen, recht doen, omwille van de menselijke waardigheid. De rechtsstaat is een onmisbare voorwaarde voor de bescherming van de menselijke waardigheid. De overheid heeft de taak om mens en schepping tot hun recht te laten komen, de vrede te bewaken en het recht te onderhouden.

Rentmeesterschap is de vraag stellen: “Zijn wij goede voorouders?” Vanuit een besef van verbondenheid tussen generaties zijn mensen geroepen tot een duurzame zorg voor natuur en cultuur en het vernieuwend en creatief doorgeven wat van waarde is.

Solidariteit is zorg voor elkaar. Mensen zijn elkaar gegeven, ze zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en zijn het gelukkigst als zij in gemeenschap met anderen leven en worden gezien en gewaardeerd. Mensen die kwetsbaar zijn geworden verdienen steun, van hun zorgzame medemensen en van een beschermende overheid.

Gespreide verantwoordelijkheid betekent dat mensen, organisaties, bedrijven en overheden een eigen en gezamenlijke verantwoordelijkheid voor de schepping en het algemeen welzijn, om zowel persoon als gemeenschap te laten floreren.

De samenleving waarvoor wij ons willen inzetten...
Wij kunnen veel inspiratie en moed putten uit het waardevolle werk van de oprichters van het CDA. Wat ons drijft, dreef ook hen al: een meer rechtvaardige en coöperatieve samenleving.

De samenleving waarvoor wij ons willen inzetten, is die:
• Waarin menselijke verantwoordelijkheid en deelgenootschap veelkleurig tot hun recht komen.
• Waarin wordt uitgegaan van de fundamentele gelijkwaardigheid van alle mensen, ongeacht onder meer hun levensovertuiging, ras, geslacht, afkomst of economische positie.
• Waarin de geheel eigen plaats en verantwoordelijkheid van familie en gezin worden erkend.
• Waarin de inrichting en de bestuurlijke vormgeving zijn aangepast aan de menselijke maat.
• Waarin de macht is gespreid en waarin allen die macht hebben over het gebruik daarvan verantwoording afleggen aan degenen voor wie het welzijn daarvan mede afhankelijk is.
• Waarin gewaakt wordt tegen elke vorm van onderschikking van menselijke verantwoordelijkheden aan willekeur van staatsmacht of economisch belang, aan overheersing door technologie of wetenschap.
• Waarin de veiligheid van de burgers is gegarandeerd, de oorzaken van geweld waar mogelijk worden weggenomen en bestaand geweld op doelmatige wijze wordt bestreden.