CDA West Maas en Waal is het politieke jaar 2020 actief begonnen. Ondanks de kleine fractie hebben ze toch op een aantal zaken hun stempel weten te drukken! Hier een overzicht van het laatste half jaar!

Financiële situatie West Maas en Waal
De jaarrekening van 2019 telt een tekort van 1.8 miljoen euro en er zijn tekorten op de meerjarenbegroting van 2020-2024. Wij als CDA stellen voor om te gaan bezuinigen tot een tekort van 1.4 miljoen, zodat de raad nog keuzes kan maken. Deze bezuinigingen mogen niet tot lastenverhoging voor de burgers leiden en het sociaal domein moet naar ons inziens ontzien worden. Daarbij komt er op ons voorstel een extra oriënterende vergadering in september om nog mee te kunnen praten over de bezuinigingen. In overleg met de FD en de VVD is besloten om in de reserve een weerstandsratio van 1,2 te handhaven om eventuele tekorten na de bezuinigingen nog op te kunnen vangen. Als CDA zijnde hebben we hierover een motie ingediend om de weerstandsratio naar 1,4 te verhogen, waarna we tot een akkoord met de raad zijn gekomen om naar 1.2 te gaan. Als gemeente hebben we nog ongeveer 5 miljoen euro in de kas.

De Maasveren
Het rommelt al een tijdje bij de Maasveren. Afgelopen donderdag heeft de raad besloten om Cees Roffelsen als lid van de Raad van Toezicht te ontslaan, Frans van Echteld volgt hem op. Onze Frans van Gelder gaat ook zitting nemen in de Raad van Toezicht in plaats van René Cruijsen, omdat hij wethouder is geworden na het vertrek van Sander Bos. Wij nemen onze verantwoordelijkheid hierin om er zorg voor te dragen dat de Maasveren blijven varen, want deze zijn cruciaal voor onze gemeente.

Raadskring Rivierenland
Het initiatief voor de raadskring Rivierenland krijgt steeds meer gestalte. Het gaat wat moeizaam door de coronacrisis, maar we krijgen steeds meer ondersteuning. Met name de VNG en het Ministerie zijn geïnteresseerd in ons initiatief.

De Acht Morgen
Binnenkort komt de uitspraak van de Raad van State over de Acht Morgen in Appeltern. Als deze positief is kan men aan de slag. Gezien de vraagstelling van de Raad van State ziet het er positief voor de gemeente uit.