Op donderdag 1 juni 2017 is in de Gemeenteraad gesproken over de afspraken die de het college wil maken met de woningbouwvereniging over o.a. het aantal te bouwen huurwoningen binnen onze gemeente. Wij zien hierin een scheefgroei ontstaan tussen de dorpen Beneden-Leeuwen / Dreumel en de rest van de dorpen in onze gemeente.

De insteek van de woningbouwvereniging is om huurwoningen in de dorpen te bouwen waar veel voorzieningen zijn. De CDA fractie vindt dat ook inwoners van de andere dorpen de mogelijkheid moeten hebben om in hun eigen dorp te kunnen blijven wonen. Als daar geen huurwoningen zijn moet je verplicht verhuizen naar een ander dorp. Dit geldt ook vooral voor ouderen die graag kleiner willen gaan wonen en behoefte hebben aan seniorenwoningen in het dorp waar ze nu wonen. Ook zij worden gedwongen te verhuizen.

De CDA fractie heeft ook in het vooroverleg al naar voren gebracht dat wij meer spreiding willen van de huurwoningen over onze dorpen. Dit heeft niet geresulteerd in een aanpassing van de plannen. Wij hebben in de Gemeenteraad nog eens duidelijk onze mening kenbaar gemaakt maar helaas heeft de coalitie (FD en VVD) besloten om wel akkoord te gaan.

Volgend jaar is er een nieuwe kans om de afspraken met de woningstichting te herzien en we hebben dan ook de verkiezingen achter de rug!

Frans van Gelder
CDA fractie