02 februari 2018

Permanente markthal op het Dorpsplein

Net als de meeste Westervoorters maakt ook Team CDA zich zorgen over de toenemende leegstand in winkelcentrum de Wyborgh. Anders dan mensen vaak denken, kan de gemeente helaas weinig directe invloed uitoefenen op de levensvatbaarheid en verhuurbaarheid van de daar aanwezige winkelruimtes. Niettemin ziet Team CDA het uiteraard als de plicht van de gemeente om initiatieven van winkeliers en verhuurder ter verbetering van het winkelklimaat naar beste kunnen te faciliteren.

De bezetting van de winkelruimtes in ons gemeentelijk winkelcentrum de Wyborgh is afhankelijk van verschillende factoren. De huurprijs die met name de kleinere winkeliers aan de verhuurder moeten betalen, speelt daarbij absoluut een belangrijke rol. De directe nabijheid in Arnhem en Duiven van winkelcentra met een uitgebreid en gevarieerd aanbod van non-food artikelen vormt voor Westervoortse winkeliers buiten het levensmiddelen segment nog een extra uitdaging. Maar wanneer het erop aankomt, bepalen wij als Westertvoorters via ons eigen koopgedrag zelf of voldoende winkeliers in de Wyborgh een gezonde bedrijfsvoering kunnen realiseren. Volgens deskundigen zou in Westervoort dan vooral plaats zijn voor winkels en ondernemers die met hun producten en dienstenaanbod voorzien in de dagelijkse behoeften van onze inwoners.

positieve impuls
Hoe zouden we als gemeente niettemin de aantrekkingskracht van het winkelcentrum kunnen vergroten? Een andere inrichting van het centrale dorpsplein zou daarbij mogelijk een positieve impuls kunnen geven. Team CDA overweegt dan de realisatie op het Dorpsplein van een overdekte markthal met permanente, voor ondernemers betaalbare marktstalletjes. Het productenaanbod van deze stalletjes zou dan liefst aanvullend moeten zijn op dat van de Wyborgh winkeliers. Natuurlijk zal de omvang en de vormgeving van zo’n permanente markthal goed moeten passen binnen de rondom aanwezige bebouwing.

extra dynamiek
Ergens op vakantie in Europa of daarbuiten heeft u vast wel eens van dit soort hallen of verzameling van permanente marktkramen gezien. U heeft dan waarschijnlijk ook ervaren hoeveel dynamiek daarvan kan uitgaan voor de directe omgeving. Waarom zou zoiets in Westervoort niet kunnen? En waarom zou zo’n voor ondernemers betaalbare hal met aanvullend aanbod de Wyborgh net niet die extra impuls kunnen geven die nodig is om de loop er weer beter in te krijgen? Team CDA Westervoort zou de haalbaarheid van dit idee graag nader willen onderzoeken.