04 februari 2021

Aanpak straathandel drugs

Tijdens de raadsvergadering van donderdag 28 januari werd de motie voor de aanpak van de straathandel in drugs aangenomen. Dit is een mooi succes want ook in Winterswijk worden volop drugs gebruikt en is de straathandel een serieus probleem. De motie van het CDA en mede-ingediend door de VVD en VW, werd breed gesteund.

De motie roept het college op om te onderzoeken of de straathandel in drugs kan worden aangepakt door de ‘Veluwse methode’ toe te passen. Hierbij worden straathandelaren aangepakt middels een last onder dwangsom. Dit is een soort waarschuwing waarbij de burgemeester een boete oplegt aan een dealer, maar waarbij het boetebedrag niet direct wordt geïnd. Dat gebeurt pas als iemand opnieuw betrapt wordt op straathandel. De aanpak staat los van de strafrechtelijke vervolging van een betrapte dealer

Het gevolg is dat de straatdealer door de boete die boven zijn hoofd hangt zich wel twee keer bedenkt voordat hij zijn drugs komt verhandelen in Winterswijk. Ermelo en Putten waren in 2017 de eersten die de dwangsommen invoerde, vandaar de bijnaam ‘Veluwse methode’.