13 april 2022

Reactie van het CDA op het advies van de informateur

Inmiddels zijn de gemeenteraadsverkiezingen van 16 maart al weer 4 weken geleden. Sindsdien is de nieuw gekozen raad bezig met gesprekken met informateur Frank Roerdinkholder om te komen tot een nieuw college voor de komende periode. Zojuist heeft de informateur in de raadsvergadering zijn advies bekend gemaakt. Daarmee is de informatiefase afgerond. Graag brengen wij jullie op de hoogte van de afgelopen weken, het advies en het vervolg daarop.

Gesprekken

Op voordracht van de grootste partij, Voor Winterswijk, is de informateur aan de slag gegaan door met alle gekozen partijen gesprekken te voeren. Doel van deze gesprekken is in eerste instantie om na te gaan of er draagvlak zou zijn om met een raadsakkoord te gaan werken. Een voorstel van Voor Winterswijk voor een uitgestoken hand om het verschil tussen coalitie en oppositie te verkleinen.

In de gesprekken konden wensen, bedenkingen en ideeën worden geuit. De eerste conclusie is dat er niet genoeg draagvlak is voor een raadsakkoord. De informateur heeft daarom gekeken naar een combinatie van partijen voor een meerderheidscoalitie.

Met Voor Winterswijk, CDA, Morgen en PvdA is daarna een tweede gesprek gevoerd.

Advies informateur

Op basis van deze gesprekken en de gesprekken die na de tweede ronde nog hebben plaatsgevonden tussen VW, CDA en PvdA komt de informateur tot het advies dat een raadsakkoord niet haalbaar is en adviseert hij om met VW, CDA en PvdA formerende gesprekken te gaan voeren. Dit advies, inclusief de gesprekverslagen van alle partijen, is te vinden op de website van de gemeente Winterswijk.

Vervolg

Voor Winterswijk heeft vanavond voorgesteld om Frank Roerdinkholder in te stellen als formateur. Hij zal het proces van de formatie gaan leiden. Om ook tijdens de formatie de uitgestoken hand te blijven reiken, zal met elke oppositiefractie een gesprek worden gevoerd over wat zij belangrijk vinden om de komende vier jaar mee aan de slag te gaan. Ook zullen maatschappelijke organisaties worden uitgenodigd om in de komende weken een pitch te houden met daarin punten die zij alle politieke partijen, waaronder de beoogde coalitiepartijen, willen meegeven voor de komende vier jaar.

De fractie

De fractie is blij dat het CDA onderdeel uit mag maken van de formerende partijen. Hoewel het CDA liever een bredere meerderheid had gezien, heeft het CDA in de afgelopen weken gesprekken gevoerd met VW en de PvdA op basis waarvan vertrouwen is in een goede samenwerking. Zowel qua inhoud als qua onderlinge verhoudingen. Daarnaast dwingt de kleine coalitiemeerderheid nog meer om goed samen te werken met de oppositiepartijen en de uitgestoken hand te blijven bieden, wat het CDA al als een absolute must zag.

De bijdrage van Wim Wassink tijdens de raadsvergadering over het advies van de informateur is hieronder te vinden.

Bijdrage Wim Wassink

Het is alweer bijna een maand geleden dat we de verkiezingen hebben gehad en de kiezer heeft gesproken. De uitslag maakt wat het CDA betreft duidelijk dat de kiezer een andere koers wil met meer transparantie en openheid en een andere bestuurscultuur.

In de gesprekken die met de informateur zijn gevoerd is dit ook nadrukkelijk aan de orde gekomen en daarbij hebben wij aangegeven dat wij daar graag onze bijdrage aan willen leveren en dus bereid zijn om bestuurlijke verantwoordelijkheid te nemen. Wij vinden ook dat je daarbij recht moet doen aan de verkiezingsuitslag en dus als eerste gaat verkennen of een stabiele coalitie mogelijk is met daarin de partij die het grootste is geworden.

Als CDA kunnen wij ons daarom prima vinden in het advies van de informateur. Dit betekent dat wij er alle vertrouwen in hebben dat we samen met VW en de PvdA een stabiele coalitie kunnen gaan vormen.

De uitgestoken hand vinden wij daarbij erg belangrijk.

Wij zien daarom graag een coalitie die de verbinding gaat zoeken met de Winterswijkse samenleving en alle partijen binnen deze raad. Tegelijkertijd een coalitie die de uitdagingen waar Winterswijk de komende jaren voor staat voortvarend gaat oppakken.

Om die reden hadden we als CDA ook graag een wat bredere coalitie gezien, maar u heeft van de informateur gehoord dat dit er helaas niet in zit.

Gelijktijdig kunnen we het aantal zetels (11 om 10) ook juist zien als een kans in plaats van een risico. Wij zien het namelijk als kans om het coalitie en oppositie-denken te verlaten en bij de onderwerpen die de komende tijd langs gaan komen daar waar mogelijk de verbinding te zoeken. Daarmee hopen we dat er op basis van de inhoud en argumenten bredere meerderheden in de raad gaan ontstaan. Dat kunnen dus wisselende meerderheden zijn. Dit vanuit de gedachte dat we hier allemaal zitten om de juiste besluiten te nemen voor Winterswijk.

Dat betekent dus dat wij het belangrijk vinden dat de hand wordt gerijkt naar alle partijen hier in de raad. Wij zagen het raadsakkoord ook als een voorbeeld hiervan, maar snappen ook wel dat er partijen zijn die hier enige aarzelingen bij hebben.

Dit neemt niet weg dat we de uitgestoken hand wel belangrijk blijven vinden en wij willen daar graag ook invulling aan geven tijdens de formatie en in de wijze waarop we met elkaar omgaan en hoe we de samenleving gaan betrekken bij belangrijke onderwerpen.

Met deze insteek voor ogen en vanuit het vertrouwen dat we er samen met VW en de PvdA uit gaan komen gaan we positief de formatieperiode in.

Wij hopen dat dit binnen niet al te lange tijd gaat resulteren in een coalitieprogramma waar niet alleen de 3 formerende partijen zich in herkennen, maar waar ook onze inwoners en de kiezers zich in kunnen herkennen en waar ook de andere partijen hier in de raad herkenningspunten in zien.