22 oktober 2020

Burgemeester en wethouders zetten chronisch zieken uit de collectieve zorgverzekering!

Het college van B&W heeft in de begroting het voorstel gedaan om de collectieve ziektekostenverzekering voor de inwoners met de laagste inkomens af te schaffen per 2022. Voor 2021 wordt alvast de inkomensgrens verlaagd van 130% van het bijstandsniveau naar 110%. Het college van B&W heeft het oordeel van de gemeenteraad niet afgewacht en dit al in werking gezet.

Niemand weet op dit moment om welke mensen het gaat en wat precies de gevolgen zijn! Tot op dit moment kunnen inwoners met de laagste inkomens gebruik maken van een collectieve ziektekostenverzekering, waarbij de gemeente een bijdrage doet in de kosten.

Het is ook onbekend of chronisch zieken geaccepteerd zullen worden door een andere verzekeringsmaatschappij.

In de eerste helft van 2021 gaan B&W onderzoek doen naar de gevolgen en mensen evt. gedeeltelijk compenseren via de bijzondere bijstand. De cliëntenraad is fel tegen. Het CDA vindt het onbegrijpelijk dat er een onomkeerbare maatregel wordt genomen waarvan de gevolgen voor onze kwetsbare inwoners niet bekend zijn.

Het CDA heeft alle andere partijen in de gemeenteraad uitgenodigd om gezamenlijk een amendement in te dienen. Wij vinden het belangrijk dat er eerst duidelijkheid komt welke inwoners het betreft en wat de gevolgen zijn, voordat een dergelijk ingrijpend besluit wordt genomen.

Wij hopen dat we als gemeenteraad hier samen op kunnen trekken!