18 juni 2020

CDA bijdrage kadernota op 18 juni 2020

Bijdrage CDA kadernota

Afgelopen week hoorden wij het college spreken over een mammoettanker die een speedboot moet worden, maar het CDA ziet toch vooral voor zich dat het college op volle zee zit en dat het schip de koers kwijt is. Daarnaast is de boot lek en is er te veel ballast aan boord en dan moeten de coronagolven nog komen. Wij vragen ons af of de bemanning wel enig idee heeft welke koers ze moeten varen om ergens weer de vaste wal te vinden.

Deze kadernota is bedoeld om ideeën en wensen op te halen. Als CDA willen we graag de helpende hand bieden om schipbreuk te voorkomen. 

Mijn bijdrage concentreert zich daarom op 3 vraagpunten:

  1. Wat is ballast die overboord kan?;
  2. Hoe dichten we zo goed mogelijk het lek (en daarmee bedoel ik het financiële lek) ?;
  3. Wat is de juiste koers? 

1 Allereerst de ballast:

Zoals we nog weten moest het met dit college allemaal veel ambitieuzer dan in vorige perioden. En daarom zit Winterswijk nu opgezadeld met een grote balast en financiële tekorten. Er moest een waterstoftankstation komen, een Cultuurkwartier, een groot energiefonds van 25 miljoen en dan nog Terra Temporalis. 

Om met dat laatste te beginnen; het CDA is op zich nog wel voor een TT, maar de vraag is of een fonkelnieuw gebouw op die plek met een groot aantal parkeerplaatsen nu wel verstandig is om nog maar niet te spreken van het verleggen van de Steengroeveweg. Is dat niet investeren in stenen en asfalt. Dus ballast?

En is ook het Cultuurkwartier niet investeren in stenen? Uiteraard, het CDA is voor het behoud van het cultuur- en muziekonderwijs, maar voor een investering in een peperduur nieuw gebouw naast het bestaande gebouw zijn ook alternatieven te bedenken. 

Ook van het verplaatsen van de bibliotheek kun je je afvragen of dat in deze tijd wel nodig is of hoort bij de ballast die overboord kan.

En dan het energiefonds van 25 miljoen, waarvan jaarlijks 5 miljoen moet worden ingezet. Ondanks enorm veel leuren heeft het college het eerste half jaar nog geen 50.000 uitgegeven. En dat snappen wij ook wel. De Winterswijkers steken zich niet graag in de schulden voor zonnepanelen. Dit fonds drukt zwaar op de schuldenlast en ook hiervan kan je je dus afvragen of dit geen balast is. Dat wat betreft de ballast. 

2 Het financiële lek

Dan nu punt 2 de structurele financiële lekkage.

Want daar waar het bij de ballast voor een groot deel gaat om incidentele uitgaven lijkt het echte lek te zitten bij de structurele uitgaven die er voor zorgen dat Winterswijk in de rode cijfers terecht is gekomen.

En daarmee doel ik op het sociaal domein waarop dit college de grip volledig kwijt is geraakt met als gevolg een structureel tekort van 1,5 miljoen. Het college heeft aangegeven dat ze met een plan gaat komen, maar waarom ligt dit plan er nog niet na anderhalf jaar? En kan het college aangeven hoe de opdracht voor het plan er uit ziet?

We roepen het college op om er voor te zorgen dat dit plan er meteen na de zomer ligt zodat we bij de begroting er voor kunnen zorgen dat het sociaal domein weer op de rails komt.

Een ander structureel lek zit bij de alsmaar uitdijende ambtelijke organisatie, externe inhuur en een overdaad aan externe onderzoeken. Wij hebben hier schriftelijke vragen over gesteld en hieruit blijkt dat er de afgelopen 5 jaar circa 40 fte bij is gekomen, waarvan alleen al het laatste jaar 16 fte. Uiteraard begrijpen wij dat er extra taken naar de gemeente toe zijn gekomen, maar alleen al de uitbreiding in het laatste jaar betekent bijna 1,6 miljoen extra op de begroting. Wij vragen ons echt af wat dit heeft opgeleverd en of dit niet anders kan? Het zijn namelijk structurele lasten die elk jaar weer terug komen in de begroting. En ook nu wordt er in de kadernota weer gevraagd om bijna 4 fte extra. Wat betreft het CDA zal de gemeente de tering naar de nering moeten zetten en dat betekent wat ons betreft een taakstelling voor de ambtelijke organisatie.

3 Dan mijn derde punt de koers

Wat het CDA betreft hoeft die koers niet zo ingewikkeld te zijn.

Wij stellen voor om de tering naar de nering te zetten en te focussen op behoud van de lokale voorzieningen en het stimuleren van de lokale economie.

Maar dat gaat natuurlijk niet vanzelf daarvoor moet de balast overboord en de lekken gedicht. 

Om die reden komen wij met de volgende voorstellen voor een koerswijziging:

  • Wat het CDA betreft wordt er nu definitief afscheid genomen van het cultuurkwartier. Bouw daarvoor in de plaats woningen en appartementen voor jongerenen en ouderen. 
  • Laat de bibliotheek in het GKC en onderzoek of ook Boogie Woogie bij het GKC in kan, maar onderzoek ook een samenwerking met de Storm zoals de VVD vorige week nog bepleitte of onderzoek andere bestaande locaties binnen Winterswijk.
  • Op deze wijze kan het muziek- en cultuuronderwijs behouden blijven en wordt er niet geïnvesteerd in dure stenen. Wij horen graag of het college bereid is om deze varianten te onderzoeken, zonodig komen wij daarvoor met een motie in de 2e termijn
  • Wat betreft TT stellen wij voor om TT te temporiseren en varianten te onderzoeken waarbij het bezoekerscentrum naar het dorp wordt gehaald, met een shuttledienst naar de steengroeve. Dit levert het meeste op voor de lokale economie zoals de horeca en de winkels en er staan voldoende geschikte gebouwen leeg. In die zin spreekt ons de suggestie van de actiegroep BOOS wel aan om eens te kijken naar de Morsepoort. Nota bene pal naast de toekomstige parkeerplaats bij de Zonnebrink en dus in de aanlooproute naar het centrum. De vraag aan het college is of zij bereid is om deze of andere varianten te onderzoeken om TT naar het dorp te halen. Afhankelijk van de reactie komen wij daarvoor in de 2e termijn met een motie.
  • Over het energiefonds kan ik kort zijn. Eerder hebben wij al aangegeven dat wij wel voor een energiefonds zijn, maar dan een normaal fonds van enkele miljoenen en dat uitsluitend wordt aangewend voor Winterswijkers die niet bij een bank kunnen aankloppen om hun huis te verduurzamen. Ook hier de vraag aan het college of er de bereidheid is om de omvang van het energiefonds te heroverwegen zodat de schuldenlast wordt verlaagd;
  • Wat betreft de zware structurele lasten stellen wij voor om de ambtelijke organisatie een taakstelling van 1,5 miljoen op te leggen. Daarmee komt de organisatie ongeveer op de omvang van begin 2019. Iedereen moet de broekriem aanhalen, dus ook de ambtelijke organisatie. Wij horen graag van het college of zij hiertoe bereid is. Zonodig komen we in de 2e termijn hiervoor met een motie.
  • Daarnaast roepen wij het college op om minder kwistig te zijn met dure externe onderzoeken.
  • Tenslotte zal het plan voor het sociaal domein er voor moeten zorgen dat ook daar uitgaven en inkomsten weer in de pas gaan lopen. Wij horen graag van het college of wij dit plan op korte termijn kunnen verwachten.

 

De middelen die deze koerswijziging oplevert (structureel en incidenteel) moeten voldoende zijn om de bestaande voorzieningen, die belangrijk zijn voor de gewone Winterswijkers, in stand te kunnen houden en zelfs nog een opknapbeurt te geven. Daarmee bedoelen we de sportvoorzieningen, het muziek- en cultuuronderwijs en ook Zwembad Jaspers die hard aan een opknapbeurt toe is. Wat het CDA betreft worden zoveel mogelijk lokale en regionale ondernemers ingezet om het achterstallige onderhoud weg te werken. 

Dat laatste geldt ook voor het onderhoud aan de wegen en beplantingen waar ook forse achterstanden zijn.

Tenslotte moet er ook eens vaart worden gezet achter de centrumontwikkeling.

Ten aanzien van de centrumontwikkeling is namelijk al bijna anderhalf jaar geen stap gezet in de visie ontwikkeling. Juist nu moeten we klaar zijn voor de toekomst.

Samengevat

Het schip is stuurloos en lek, maar schipbreuk kan nog worden voorkomen. Dan moet wel de balast overboord en de structurele financiële lekken moeten worden gedicht en een koers worden ingezet gebaseerd op behoud van de voorzieningen en stimulering van de lokale economie.

Op donderdag 25 juni om 19.00 uur volgt het tweede gedeelte van deze raadsvergadering en te live te volgen of terug te kijken via https://winterswijk.raadsinformatie.nl 

De kadernota zelf kunt u lezen: https://bit.ly/2BhqHN9

 

Landelijk/​Provinciaal

De twaalf provinciale afdelingen vormen de schakel tussen de gemeentelijke afdelingen en het landelijke bestuur.