06 juni 2021

Is verhuizing van De Post goed voor onze inwoners?

Het college van burgemeester en wethouders doen het voorstel om het gemeentekantoor te verbouwen voor 2,3 miljoen.  Bij de digitale informatiebijeenkomst over die verbouwing bleek dat het college van b&w ook voorstelt om De Post te verhuizen naar het gemeentekantoor. Daarmee zou er een einde kunnen komen aan de zeer succesvolle laagdrempelige toegang tot hulpverlening in Winterswijk. Het CDA is benieuwd of dit voorstel goed onderzocht is. Gooien we met deze verhuizing niet het kind met het badwater weg? Op De Post werken diverse hulpverleningsorganisaties. Tijdens een werkbezoek aan De Post bleek dat de informele contacten tussen de diverse organisaties van meerwaarde zijn voor de cliënten van De Post. Het CDA vindt het van belang dat de kwaliteit van de hulpverlening op peil blijft. Wij hebben daarom meer informatie gevraagd over deze voorgenomen verhuizing, zodat we tzt een goede afweging kunnen maken.

1. Is het nieuwe kantoorconcept niet juist een uitnodiging voor beleidsmedewerkers om juist het gemeentekantoor uit te gaan en af en toe bij De Post te gaan werken in plaats van De Post naar het kantoor te halen?
  2. Is het college het met de fractie van het CDA eens dat voor veel mensen het binnenstappen bij De Post al een drempel kan zijn en dat deze drempel zeker niet lager wordt door het te vestigen in het gemeentekantoor?
  3. Is het college voornemens om klanten te bevragen over deze verhuizing? Zo ja, wanneer gaat dit plaatsvinden? Zo nee waarom niet?
  4. Hoeveel meldingen zijn er geweest sinds de opening van De Post (per jaar) van incidenten waarbij de veiligheid van medewerkers in het geding kwam?
  5. Functioneert de front-office op dit moment onvoldoende ?
  6. Voor welk probleem is de verhuizing een oplossing?
  7. Welke voor- en nadelen worden verwacht bij het realiseren van deze verhuizing?
  8. Wat vinden de medewerkers van de Post zelf van deze verhuizing? Hebben zij zich hierover uitgesproken?
  9. Betreft de geplande verhuizing alle gemeentelijke medewerkers die nu in De Post zitten? Dus bijv. ook het jongerenwerk?
  10. Wat is de opvatting van zorgpartners en andere samenwerkende partijen (zoals bv de Wuh)? Zijn zij bevraagd over de aanstaande verhuizing?
  11. In De Post zijn meerdere (zorg)partijen gevestigd. Juist de informele contacten werden van grote waarde geacht. Wat betekent de verhuizing voor deze informele contacten en daarmee de dienstverlening naar onze inwoners?
  12. Is de Wmo-raad om een advies gevraagd? Zo ja, wanneer en wat was het advies? Zo nee, waarom niet en is het college dan bereid om dit alsnog te doen?
  13. Zijn er succesvolle voorbeelden te noemen in het land waar dezelfde beweging heeft plaatsgevonden?
  14. Is de huur van De Post al opgezegd? Wat is de opzegtermijn? Wat betekent een vertrek van de gemeente voor de achterblijvers en het pand?

Gezien de samenhang met en de voorbereiding van de behandeling van de Kadernota, verzoekt de fractie van het CDA om deze vragen te beantwoorden voor de behandeling van de kadernota.

Met vriendelijke groet,

De CDA-fractie