13 november 2020

CDA wil o.a. verbod op drugs Poes

Gisteravond tijdens de algemene raadscommissie waarin wijzigingen in de APV (algemene plaatselijke verordening) aan de orde was, kondigde raadslid Wilma Elsinghorst aan dat het CDA de eerstvolgende raadsvergadering een motie zal indienen om het college op te roepen in Den Haag de druk op te voeren om nieuwe drugs te verbieden. Op dit moment geeft vooral de drug Poes (3MMC) veel overlast. Kinderen liggen vaak laveloos op straat aldus politie en handhavers. Fractievoorzitter van CDA Aalten Dinxperlo en tevens wijkagent Raimond Smit schreef hier recent nog een artikel over op social media. https://www.facebook.com/raimond.smit/posts/3445065262273296

Aangezien de APV aanpassen  met een verbod weinig zin heeft als het niet in de opiumwet is opgenomen, is druk opvoeren in Den Haag echt noodzakelijk. Een idee zou volgens Wilma Elsinghorst zijn om de effecten van drugsgebruik strafbaar te maken. Dan kan politie ook optreden tegen de volgende nieuwe drug-variant. De drug 3MMC blijkt in sommige gevallen net zo duur te zijn als een glas bier en gemakkelijk te bestellen.

Deze oproep van het CDA Winterswijk krijgt op dit moment zelfs landelijke aandacht.

In de motie aan het college zal ook een oproep komen om deze motie breed te verspreiden onder andere gemeenten.