26 maart 2021

Motie graven KNIL militairen

Het is dit jaar 70 jaar geleden, dat de eerste Molukse oud KNIL militairen (koninklijk Nederlands Indisch leger) met hun gezinnen per boot aan kwamen in de haven van Rotterdam. Dit waren 3578 militairen met hun gezinnen. In totaal waren dit 12,5 duizend mensen.

Nadat de eerste boot op 21maart in 1951 aankwam werden de gezinnen in voornamelijk voormalig concentratiekampen gestopt.

Uit de verschillende kampen in Nederland kwam een deel in 1959 naar kamp Vosseveld te Winterswijk.  Hiermee  is de Molukse gemeenschap al 62 jaar onderdeel van de samenleving in Winterswijk. Daarmee  delen we dus een gezamenlijke geschiedenis.

KNIL militairen hebben gediend tijdens de 2e wereldoorlog in het voormalig Nederlands Indië. De Molukse KNIL Militairen hebben hiermee een bijzondere belangrijke bijdrage geleverd aan de geschiedenis van Nederland. Het bijzondere is dat ze na aankomst per direct uit dienst werden ontslagen. Dit was treurig en tegen alle verwachtingen in. Daarom hebben we met alle raadsfracties een motie ingediend. In deze motie verzoeken wij college van B&W van de gemeente Winterswijk, om in overleg met de Molukse gemeenschap in Winterswijk de Molukse oud KNIL militairen een eerbetoon te geven. Dit wordt gedaan door ze toe te voegen aan de lijst van graven met een historische betekenis. Hiermee geven we ze een historische beschermde status. Wij bedanken ook Roger Heerink voor zijn bijzonder mooie inbreng. Vanzelfsprekend en uiteraard zeer verheugd zijn we om te mogen zeggen dat deze CDA- motie door alle Winterswijkse politieke partijen is aangenomen.

GISTEREN IS NODIG OM MORGEN TE BEGRIJPEN …

Ismaël Johannis

raadslid CDA