13 juli 2020

Schriftelijke vragen van het CDA over de aanbesteding van de collectieve inkoopactie energiebesparing

Als CDA vinden wij dat de verduurzaming van Winterswijk bereikbaar moet zijn voor alle inwoners van Winterswijk en werkgelegenheid moet creëren voor de lokale ondernemers. Bij de aanbesteding van de energiebesparingsactie van het college zien wij helaas dat de lokale ondernemers buiten spel staan bij de aanbesteding. Dit roept bij het CDA de volgende vragen op:

• Hoe kan het dat bij deze energiebesparingsactie de lokale ondernemers buiten spel staan?
  • Hoe verhoudt deze aanbesteding zich tot het akkoord van Groenlo waarbij één van de doelstellingen is dat investeren in duurzaamheid moet leiden tot het creëren van lokale werkgelegenheid?
  • Hoe verhoudt deze aanbesteding zich tot het crisis- en herstelplan waarbij ook is aangegeven dat zoveel mogelijk het lokale bedrijfsleven wordt gestimuleerd om uit de crisis te komen?
  • Wat is de reden dat de extra ambtelijke capaciteit voor duurzaamheid niet is ingezet voor het opzetten van een lokaal of regionaal project om woningen te verduurzamen?
  • Waar is de ambtelijke capaciteit op het gebied van duurzaamheid het afgelopen half jaar voor ingezet?
  • Hoe gaat het college voorkomen dat de verduurzaming van Winterswijk niet ten koste van de lokale ondernemers gaat?
  • Hoe zit dit met andere duurzaamheidsacties? Levert dit wel voldoende werk op voor de lokale ondernemers?
  • Het college roept de Winterswijkers op om lokaal te kopen. Hoe zit dit met het eigen inkoopbeleid van de gemeente? Hoe zorgt het college er voor dat lokale ondernemers voldoende aan bod komen?
  • In de Gelderlander wordt aangegeven dat er fouten zijn gemaakt bij de aanbesteding. Wat is de reden dat de aanbesteding niet over is gedaan?
  • Welke fouten zijn er gemaakt? Hoe wordt voorkomen dat deze fouten niet opnieuw worden gemaakt?
  • Hoe gaat het college er voor zorgen dat bij volgende aanbestedingen of collectieve acties het lokale bedrijfsleven niet opnieuw langs de kant staat?
  • Wanneer kunnen we de evaluatie van de aanbesteding verwachten?