07 januari 2023

Terugblik op de raadsvergadering van 22 december 2022

Het CDA stemde in met het voorstel om steenfabriek De Vlijt aan te kopen. Na de sloop ontstaat weer ruimte voor Winterswijkse bedrijven die willen groeien.

Bij de koopzondagen voor supermarkten stemden 15 raadsleden voor het CDA-amendement om op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag wél dicht te blijven, in tegenstelling tot het voorstel van het college om deze open te stellen. Hierdoor kan ook supermarktpersoneel de feestdagen blijven vieren.

Voor Boogie Woogie hebben we de forse bezuinigingen uit 2020 op de activiteitensubsidie teruggedraaid. Deze bezuinigingen liepen op tot €250.000,- per jaar. Dat is goed nieuws, want dat betekent dat er komend jaar al €50.000 extra is. Voor de frictiekosten die zij mogelijk moeten betalen omdat Oost Gelre de subsidie heeft stopgezet, hebben we een garantstelling afgegeven. De Winterswijkse activiteiten kunnen daardoor altijd gewoon doorgaan.

In februari 2022 kregen wij de toezegging dat de jaarlijkse kosten voor het cultuurgebouw in WoooW (Bibliotheek, Boogie Woogie en Wuh) rond de €1,2miljoen per jaar zouden blijven. Dit blijkt niet realistisch en wordt al snel zeker €1,8 miljoen per jaar. Het CDA is voorstander van WoooW. Wel willen we een toekomstbestendig cultuurgebouw. Ook financieel. We stemden daarom in met een verdere vergelijking en zoektocht naar financieringsmogelijkheden.