03 december 2020

Terugblik op de Raadsvergadering van 26 november

De raadsvergadering stond vooral in het teken van de moties over de stikstofreductie en de aanpak van designerdrugs. De motie over de gevolgen voor Winterswijk van de wet voor stikstofreductie werd in grote meerderheid aangenomen. In de motie wordt het college opgedragen om bij de provincie en in Den Haag aan de bel te trekken. De consequenties van dit wetsvoorstel zijn namelijk onaanvaardbaar, omdat hiermee de landbouw, woningbouw, industrie en recreatie in Winterswijk op slot worden gezet. De behandeling van de motie werd op fraaie wijze ondersteund door de honderden boeren en bouwers die bij elkaar kwamen op de Markt. Complimenten!

Daarnaast werd de motie van het CDA voor een verbod op designerdrugs raadsbreed aangenomen. Nadat we hadden aangekondigd dat we met deze motie zouden komen, was dit al volop in het nieuws en zegde staatssecretaris Blokhuis toe dit voorjaar met een wetswijziging te komen om de drug 3-MMC te verbieden. In de motie wordt tevens opgedragen om ook de stoffen te verbieden die samen designerdrugs kunnen vormen. Het gevaar bestaat anders dat er alweer een nieuwe drug is op het moment dat 3-MMC wordt verboden. Het college zal dit signaal doorgeven aan de rijksoverheid.