20 december 2022

Winkeltijdenverordening

De decembermaand is voor veel mensen de leukste tijd van het jaar. Gezellig samen Kerst vieren en het nieuwe jaar in met een oud & nieuw feest. Maar als het aan het college van burgemeester en wethouders ligt, niet meer voor supermarktpersoneel. Het college stelt voor om de supermarkten op de enige twee feestdagen die er nog zijn, namelijk eerste kerstdag en nieuwjaarsdag, ook open te laten zijn. Dit voorstel stuurden zij recent naar de gemeenteraad, die er op 22 december een besluit over moet nemen.

Tijdens de coronaperiode mochten we niet eens samen Kerst en oud en nieuw vieren. Gelukkig mag het nu wel weer. Van alle feestdagen die we in Nederland hebben, zijn dit toch wel altijd bijzondere dagen. De meeste mensen zullen deze feestdagen met familie en vrienden doorbrengen. Eindelijk weer tijd voor elkaar na alle drukke weken die achter ons liggen. Een spelletje kunnen doen en sámen aan tafel. In plaats van werken, (sport)clubjes of andere activiteiten.

Door een vraag van het hoofdkantoor van een supermarktketen uit Zaandam bleek de Winterswijkse Winkeltijdenverordening onduidelijk. De supermarkten mogen alle zondagen open en moeten op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag gesloten blijven. Maar wat als eerste kerstdag en nieuwjaarsdag op een zondag vallen? Om duidelijkheid te geven stelt het college, met uitzondering van wethouder Wassink, voor om dan elk jaar de eerste kerstdag en nieuwjaarsdag ook maar open te stellen. Dat is wat het CDA betreft echt de omgekeerde wereld. Dat de onduidelijkheid verholpen moet worden zijn we wel eens. Alleen dan wel door juist altijd op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag dicht te blijven. Zodat ook het winkelpersoneel gezellig samen de feestdagen door kan brengen.

Een andere grote supermarkt stuurde daarvoor ook al een bericht. Uit hun klantenonderzoeken was nog nooit de behoefte naar voren gekomen om op die twee dagen open te zijn. Wel waarschuwde de manager voor het feit dat als er een supermarkt in Winterswijk wél opengaat op eerste kerstdag of nieuwjaarsdag, er dan meer open zullen gaan, vanwege de concurrentie en de marktwerking. Oftewel, dan zetten we voor een behoefte die er blijkbaar niet is, wel de feestdagen voor heel veel supermarktpersoneel op het spel. Zijn dat de voordelen van marktwerking? Volgens mij hebben we de laatste jaren gezien dat marktwerking niet zaligmakend is. Dat misschien een wat hoger uurloon op feestdagen wel tijdelijk zorgt voor individueel wat meer welvaart, maar hebben we als maatschappij niet veel meer belang bij welzijn? Scholieren en studenten die ook even vrij hebben in hun kerstvakantie, volwassenen die ook even ‘niets moeten’. Inmiddels heeft ook de vragensteller uit Zaandam al laten weten geen gebruik te maken van de openstelling. Voor wie doen we het dan eigenlijk?

Voorkomen is beter dan genezen. Laten we de supermarkten ook twee dagen per jaar vrij gunnen. Is Winterswijk daarmee een conservatief dorp? Welnee, helemaal niet. Juist progressief! Door het belang van mensen en hun welzijn weer voorop te stellen in plaats van het belang van het geld. Wat het CDA betreft moeten we gewoon blijven doen. En dus vrij op eerste kerstdag en nieuwjaarsdag. Als je maar lang genoeg gewoon blijft, word je vanzelf bijzonder.

Sandra Prinsen
Fractievoorzitter CDA Winterswijk