27 april 2020

CDA Winterswijk stelt schriftelijke vragen over testcapaciteit GGD

CDA stelt schriftelijke vragen aan het college over de testcapaciteit en personele bezetting bij de GGD voor bron- en contactonderzoek naar het coronavirus.

Scholen gaan open
Op 11 mei gaan de basisscholen weer open. Dat is een behoorlijke versoepeling. Hopelijk zal ook een deel van de economie weer op gang kunnen komen. Mocht dit echter leiden op een nieuwe uitbraak van het virus, dan is het van belang dat er voldoende testcapaciteit beschikbaarheid is en voldoende capaciteit en mogelijkheden voor bron- en contactopsporing,

De Tweede Kamer heeft middels de unaniem aangenomen motie-Heerma (25295, nr. 282) gevraagd om een uitgebreid en effectief bron- en contactonderzoeksbeleid bij de GGD’s.
Andere landen zoals Canada en Duitsland hebben grootschalig vrijwilligers geworven om dit bron-en contactonderzoek te doen.

In verband hiermee hebben we de volgende urgente vragen aan het college gesteld over de GGD Noord en Oost Gelderland en verzoeken u die binnen een week te beantwoorden.

1. Wat is de maximale testcapaciteit in onze GGD regio op dit moment en op 11 mei aanstaande? Is dit voldoende om grootschalig te testen als zich in Winterswijk of een ander dorp in de regio, in een wijk of rond een school of een fabriek zich een uitbraak voordoet?
2. Heeft de GGD mensen geworven en opgeleid voor grootschalig bron-en contactonderzoek? Hoeveel mensen zijn geworven en zitten deze mensen ook in de haarvaten van de samenleving, bij sportclubs, buurthuizen en scholen en in allochtone gemeenschappen, zodat zij bij een besmetting laagdrempelig en effectief contactonderzoek kunnen doen?
3. Is er op 11 mei naar verwachting voldoende capaciteit om elk verdacht Coronageval te testen en bij elke besmetting een effectief en uitbreid contactonderzoek te doen?
4. Heeft de GGD voldoende capaciteit en financiële middelen om dit te doen?