15 december 2016

Aan de slag met de Agnietentuin – een goed Collegevoorstel

Het liep al weer een hele tijd, de herontwikkeling van de Agnietentuin (een mooie plek in onze binnenstad, aan de rand van onze oude stad). In het verleden was deze herontwikkeling stilgelegd omdat de tijd er niet naar was om hier met succes woningbouw te starten. Inmiddels zijn de tijden weer beter en stelde het College voor om de eerdere plannen weer op te pakken.

Ondertussen had het College in overleg met de omwonenden het oude herontwikkelingsplan aangepast en verbeterd. En in het verleden had Stichting de Torentuin toestemming gekregen om het gebied tijdelijk in gebruik te nemen als tuin, speel- en ontmoetingsplaats voor omwonenden, een mooi initiatief. Nu die periode afliep, had het College hen de mogelijkheid geboden om de tuin op een beperkter terrein (zo’n 4000 m2) te continueren. Alleszins redelijk naar onze mening. De Torentuin keek daar echter geheel anders naar. Alleen als de gemeente bereid was om de woningbouw ter plaatse vergaand te reduceren (met als consequentie zo'n 7 ton minder inkomsten voor de gemeente), was de Torentuin bereid om haar initiatief te continueren. Anders zou zij stoppen met haar initiatief.

CDA Zaltbommel vond en vind de Torentuin een mooi initiatief maar iets dat wel in balans moet zijn en blijven met alle andere activiteiten binnen onze gemeente. We vonden het daarom niet verantwoord om zoveel geld aan dit initiatief te besteden en steunden het Collegevoorstel om slechts een beperkt terrein voor de Torentuin te reserveren.

Uiteindelijk werd een gewijzigd voorstel in de raad aangenomen waarbij de Torentuin iets meer grond ter beschikking krijgt en waarbij de gemeente zo’n 3 ton minder inkomsten krijgt. CDA Zaltbommel steunde dit voorstel niet omdat we van mening waren dat het Collegevoorstel alleszins redelijk was.