01 juni 2017

Aanleg glasvezel begin 2018 verwacht

Tijdens de raad bevroeg CDA Zaltbommel de wethouder hoe het stond met de aanleg van glasvezel in onze buitengebieden. Hiervoor loopt namelijk een regionaal project om te proberen met overheidsgeld glasvezel aan te leggen, daar waar marktpartijen dit niet kunnen of willen aanleggen.  Zaltbommel heeft hierbij gefungeerd als pilotgemeente. De Europese Commissie moet goedkeuring geven voor dit zogenaamde overheidsmodel.

Omwille van de vitaliteit, leefbaarheid en bedrijvigheid in met name onze dorpen en buitengebied, vraagt CDA Zaltbommel bij voortduring aandacht voor de aanleg van glasvezel in onze gemeente, en dan bij voorkeur op een manier waarbij niet alleen de grote kernen worden aangesloten, zoals o.a. in onze buurgemeente Maasdriel.

We waren zeer verheugd dat de wethouder meldde dat de EU-goedkeuring vrijwel binnen is. Binnenkort worden de raden nader geinformeerd. Als alle raden instemmen, dan zou begin 2018 de schop in de grond kunnen om glasvezel aan te leggen in onze buitengebieden. In onze gemeente gaat het dan om +/- 1200 aansluitingen. Bijkomend voordeel is dat we verwachten dat zodra op deze plekken glasvezel is aangelegd, de rest van onze dorpen ook snel zal volgen (omdat voor de buitengebieden dan al een zogenaamde back-bone zal zijn gerealiseerd, die voor de rest van onze dorpen ook zal kunnen worden toegepast).

Goede berichten dus en een compliment waard aan ons College. Dat compliment deelden we dan ook uit.

CDA Zaltbommel vindt de aanleg van glasvezel van groot belang omdat snel internet zorgt voor allerlei mogelijkheden zoals zorg op afstand en lokale bedrijvigheid, essentieel voor de vitaliteit, leefbaarheid en bedrijvigheid in met name onze dorpen en buitengebied. Hoewel op dit moment via de kabel (die overigens niet overal beschikbaar is) en telefoonlijn soms nog aardige snelheden kunnen worden gehaald, is ieders verwachting dat met de huidige groei van dataverkeer, dit soort verbindingen binnen afzienbare tijd tekort zullen schieten. Wij zien een breedbandoplossing met VDSL en 4G dan ook niet als een volwaardig initiatief voor het toekomstbestendige glasvezel.